In the Court of the Crimson King
Rauwe documentaire laat de rijke geschiedenis van legendarische band King Crimson grotendeels onbelicht.

7,4 details

  • 86 Min
  • Documentaire
  • Komedie
  • Horror
  • Verenigd Koninkrijk
86 Min Verenigd Koninkrijk

Documentaire over de legendarische progressieve rockband King Crimson. Wat begon als een traditionele documentaire over de band ter ere van het 50-jarig jubileum, werd uiteindelijk een diepgaand verhaal over tijd, de dood, familie en de kracht van muziek om levens te veranderen - maar dan met humor.

Alt titel
In the Court of the Crimson King: King Crimson at 50
Regie
Toby Amies
Cast
Toby Amies, Adrian Belew, Biff Blumfumgagnge, Bill Bruford, Mel Collins, Robert Fripp, Michael Giles, Trey Gunn, Gavin Harrison, Jakko M. Jakszyk, Tony Levin, Pat Mastelotto, Ian McDonald, Jamie Muir, Bill Rieflin, Pete Sinfield, David Singleton, Jeremy Stacey.
Release
19.10.2022
Release NL
09.11.2023

Filmtotaal Recensie

Regie: Toby Amies | Scenario: Toby Amies | Speelduur: 86 minuten | Jaar: 2022

Televisiemaker Toby Amies ging met de laatste formatie van King Crimson mee op toer, om stil te staan bij het vijftigjarig bestaan van de legendarische 'progressieve rock'-band. Al sinds het majestueuze debuutalbum, waarnaar de filmtitel verwijst, vormt frontman Robert Fripp de enige constante factor. In de vele incarnaties evolueerde zijn kenmerkende hoekige stijl continue. Dus passeren vele voormalige bandleden zoals drummer Bill Bruford (ook bekend van Yes) de revue, om hun zegje te doen. Toch vertelt In the Court of the Crimson King: King Crimson at 50 maar weinig over een band met zoveel gedaantes.

Fripps toewijding aan de muziek uit zich in weinig enthousiasme voor de documentaire zelf. Naast een nukkige charge dat het filmproces hem afleidt van zijn spel, bekritiseert hij amusant genoeg luidkeels van een afstand een vraag van Amies aan gitarist Jakko Jakszyk. Fripp zit misschien ergens achteraf met zijn eigen gitaar tijdens de repetities, hij blijft wel de onbetwistbare leider. Zo'n uitoefening van controle draagt bij aan het beeld dat voor Fripp alleen de muziek telt en dat bandleden onvervangbaar zouden zijn, totdat hij ze weer ontslaat.