Tár

Tár (2022)

Soms treffende, maar bovenal vlakke karakterstudie die opzichtig inspeelt op actuele controversiële onderwerpen.
play

8,0 details

  • 158 Min
  • Drama
  • Muziek
  • Verenigde Staten
158 Min Verenigde Staten

Van schrijver-producent-regisseur Todd Field komt Tár, met in de hoofdrol Cate Blanchett als Lydia Tár, de grensverleggende dirigent van een groot Duits orkest. We ontmoeten Tár op het hoogtepunt van haar carrière, terwijl ze zowel een boekpresentatie als de langverwachte live uitvoering van Mahlers Vijfde Symfonie voorbereidt. In de daaropvolgende weken begint haar leven zich op een bijzonder moderne manier te ontrafelen. Het resultaat is een verschroeiend onderzoek naar macht en de impact en duurzaamheid ervan in de huidige samenleving.

Regie
Todd Field
Cast
Alec Baldwin, Cate Blanchett, Mark Strong, Nina Hoss, Noémie Merlant, Sydney Lemmon, Sophie Kauer, Adam Gopnik, Marc-Martin Straub, Egon Brandstetter, Ylva Pollak, Natalie Ponudic, Sylvia Flote, Nicolas Hopchet, Zethphan D. Smith-Gneist, Kitty Watson, Jessica Hansen, Mila Bogojevic, Paula Först.
Release
01.09.2022
Release NL
02.03.2023
Release DVD
16.05.2023

Filmtotaal Recensie

Regie: Todd Field | Scenario: Todd Field | Cast: Cate Blanchett (Lydia Tár), Noémie Merlant (Fransesca Lentini), Nina Hoss (Sharon Goodnow), Sophie Kauer (Olga Metkina), Julian Glover (Andris Davis), e.a. | Speelduur: 158 minuten | Jaar: 2022

Tár speelt opzichtig in op de actualiteit met een treffende maar vlakke karakterstudie van een wereldberoemde dirigente. Lydia Tár dirigeert als eerste vrouw aller tijden het Berlijns filharmonisch orkest en staat voor de mijlpaal alle symfonieën van Mahler met hen te hebben uitgevoerd nu ze aan de laatste beginnen. Eigengereid staat ze de pers te woord, terwijl er een boek over haar uitkomt. Maar dan slaat het noodlot toe, wanneer een voormalige protegé zelfmoord pleegt en Lydia Társ dubieuze omgang met jonge muzikantes openbaar wordt.

Zestien jaar na Little Children keert regisseur Todd Field terug met opnieuw een onderwerp omgeven door controverse. De opzet voelt licht satirisch van toon, hoe ostentatief het heden terugkomt. Zo neuzelen mensen wat over lockdowns terwijl ze voor de rest de ernstigste publieke gezondheidscrisis in honderd jaar negeren. Lydia Tár mag eerst nog triomfantelijk de narcistische identiteitspolitiek van een student bekritiseren voordat de film de pijlen op haar richt. De toedracht van haar daden blijft onbekend. Samen met de vertelvorm van de tragedie gaat Field daardoor niet mee in de hedendaagse trend van hashtagmeutes die voor eigen rechter spelen.

videotrailers & clips

alle artikelen (5)

Tár Nieuwsberichten