Son-Mother

Son-Mother (2019)

7,3 details

  • 102 Min
  • Drama
  • Iran
  • Tsjechië
102 Min Iran

In de eerste helft van de film (getiteld Son) maken we kennis met weduwe Leila, moeder van de 12-jarige zoon Amir en het 2 jaar oude dochtertje Munes in het huidige Iran. Zij kan nauwelijks rondkomen van haar baantje in de fabriek. De dingen zijn somber en ze worden alleen maar somberder als Leila gedwongen wordt een onmogelijke keuze te maken. De buschauffeur Kazem heeft haar ten huwelijk gevraagd, maar hij heeft een dochter van ongeveer dezelfde leeftijd als Amir. Volgens een Iraanse religieuze traditie is het niet toegestaan dat Amir en dit meisje samen in hetzelfde huis wonen, omdat er iets onislamitisch zou kunnen gebeuren. Iets seksueels. De man eist dat Amir ergens anders gaat wonen totdat zijn dochter is getrouwd. Dat kan echter een paar maanden of misschien wel een paar jaar duren. In de tweede helft van de film (getiteld Mother) verschuift de aandacht naar de zoon Amir. Een rustige, observerende jongen, die voelt dat zijn moeder het moeilijk heeft en dat de traditionele druk op haar enorm is. Leila is trots dat haar zoon stilletjes accepteert dat ze van elkaar worden gescheiden. Maar stilletjes betekent in dit geval ook letterlijk "stilletjes". Hij verandert in een gesloten, nauwelijks sprekende persoon die bruist van woede en teleurstelling. Het offer dat Amir moet brengen is hartverscheurend. Evenals dat van zijn moeder.

Alt titel
Pesar-Madar
Regie
Mahnaz Mohammadi
Cast
Maryam Boubani, Raha Khodayari, Reza Behbudi, Mahan Nasiri.
Release
07.09.2019
Release NL
17.06.2021

Filmtotaal Recensie

Regie: Mahnaz Mohammadi | Scenario: Mohammad Rasoulof | Cast: Raha Khodayari (Leila), Mahan Nasiri (Amir), Reza Behbudi (Kazem), Maryam Boubani (Bibi), e.a. | Speelduur: 102 minuten | Jaar: 2019

Regisseuse én activiste Mahnaz Mohammadi kwam in haar geboorteland Iran al verschillende malen in de cel terecht. De reden: het maken van documentaires over vrouwenrechten. Dat Mohammadi zich desondanks niet zomaar de mond laat snoeren is niet alleen ontzettend dapper, maar ook noodzakelijk. Met Son-Mother, haar speelfilmdebuut, opent ze nu de aanval op een verstikkend, patriarchaal systeem.

Zoals de titel al doet vermoeden draait de film om een Iraanse moeder en haar zoon. Het verhaal valt uiteen in twee grote hoofdstukken: in 'Son' zijn we getuige van de lotgevallen van de moeder, en in 'Mother' volgen we de jongen. Een opmerkelijke keuze om die twee zaken zo om te draaien, maar tegelijkertijd benadrukt dat wel de vervreemding die tussen de familieleden begint op te spelen, als gevolg van de strenge Iraanse tradities.

videotrailers & clips