Filmtotaal Recensie
Regie: Yemi Bamiro | Cast: Sonny Vaccaro, David Stern, Jemele Hill, Rick Telander, David Falk, e.a.| Speelduur: 83 minuten | Jaar: 2020
Een documentaire over de Air Jordan roept de vraag op: hoeveel valt er te vertellen over sportschoenen? Behoorlijk wat, zo blijkt. Eigenlijk best logisch als je alle aspecten in ogenschouw neemt. Een succes staat immers zelden op zichzelf en is nagenoeg altijd een product van zijn tijd. Achteraf gezien lijkt het succes van de Air Jordan misschien zeer begrijpelijk, maar begin jaren tachtig was er maar weinig om op af te gaan; Nike produceerde geen basketbalschoenen, de Chicago Bulls was maar een matig presterende club en Michael Jordan was slechts een veelbelovende speler. Maar deze drie partijen wisten elkaar te vinden en samen tot grote hoogten te stijgen.
One Man and His Shoes benadert het gezamenlijke succesverhaal van Nike, de Chicago Bulls en Michael Jordan vanuit diverse invalshoeken, maar verzuimt nooit te erkennen dat de Air Jordan vooral een marketingsucces was. Geïnterviewde mensen die destijds een rol hadden in dit succes leggen dan ook de nadruk op de esthetische waarden van hun werk en laten de verdere duiding aan anderen. Neemt niet weg dat er wel degelijk wat culturele ontwikkelingen vasthangen aan de Air Jordan. Zo is het best bizar te bedenken dat de schoenen werden aangeprezen in door Spike Lee geregisseerde reclamespotjes, waarin hij zelf naast Michael Jordan te zien was als zijn personage uit She's Gotta Have It. Een dergelijke verkoopmethode was tot die tijd ondenkbaar en klinkt ook vandaag de dag nog behoorlijk opmerkelijk. Maar wederom: elk succes is een product van zijn tijd.