Filmtotaal Recensie
Regie: Sandra Kogut | Scenario: Iana Cossoy Paro, Sandra Kogut | Cast: Regina Casé (Madá), Rogério Fróes (Lira), Gisele Fróes (Marta), Jéssica Ellen (Vanessa), Alli Willow (Jessy), e.a. | Speelduur: 94 minuten | Jaar: 2019
Er is iets vreemds aan de hand met Three Summers. De film heeft een intrigerend basisgegeven, maar in plaats van dat verhaal zo boeiend mogelijk te vertellen, stopt hij het weg tussen de scènes en focust hij op persoonlijke bijzaken. Niet dat een dergelijke verteltechniek een goede film in de weg hoeft te zitten. Neem Room: in de tweede helft van die film verschuift de focus naar de personages en hun nieuwe situatie, terwijl alles omtrent hun gevangenschap uit de openingsfase steeds verder naar de achtergrond verdwijnt. Maar dat werkt omdat in hun persoonlijke leven het interessantere verhaal ligt. In Three Summers wordt het boeiendste aspect van het verhaal echter steeds buiten de scènes gelaten.
De drie zomers uit de titel zijn Braziliaanse zomers, dus wees niet verrast dat wordt geopend met een kerstfeest. We maken kennis met de levendige Madá, die het huishouden runt in de luxe villa van een rijke Braziliaanse familie. Tot zover de eerste zomer. Bij de tweede staat ineens de politie op de stoep, omdat de man des huizes nogal wat wetten heeft overtreden. De man wordt gearresteerd en zijn familieleden gaan ervantussen, maar het huispersoneel blijft met lege handen achter; geen salaris en geen baan. In afwachting van enige ontwikkelingen benutten ze het grote huis als vakantiewoning, maar wanneer ze doorkrijgen dat ze op zichzelf zijn aangewezen, besluiten ze de woning te gebruiken als een nieuwe bron van inkomsten. Zoveel verschil zit er immers niet tussen het runnen van een privaat huis en een hotel.