Filmtotaal Recensie
Regie: Lauren Greenfield | Scenario: Lauren Greenfield | Cast: Imelda Marcos (zichzelf), Ferdinand Marcos Jr. (zichzelf), Rodrigo R. Duterte (zichzelf), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2020
Imelda Marcos staat bij het grote publiek vooral bekend om haar schoenen. Beelden van haar immense schoenencollectie zijn zowel voor, tijdens, als na de afzetting van haar man de wereld overgegaan. Imelda is de extravagante weduwe van de Filipijnse president-dictator Ferdinand Marcos en groot liefhebber van excessen. Inmiddels is dit Koude Oorlog-monument één van de laatst overgebleven leden van een beruchte generatie wereldleiders, voor wie ijdelheid geen zonde was maar een bestuurskundige kracht. Saddam, Gaddafi, Mao; de inmiddels bejaarde Filipijnse vrouw was bij allen kind aan huis. Het verbaast dan ook nauwelijks dat ze haar beste jurk uit de kast heeft getrokken en al het goud en fluweel in de zitkamer nog eens goed heeft laten poetsen en borstelen voor haar medewerking aan deze film, die voornamelijk bedoeld is om de wereld te waarschuwen voor mensen zoals zij.
De opening van The Kingmaker zet de toon voor de eerste helft van de film. Voor het stoplicht wachtend kan het raampje van de auto net ver genoeg opengedraaid worden voor Imelda om speciaal hiervoor meegebrachte bankbiljetten in de handen van de arme bevolking te stoppen. Waar de documentaire net als Lauren Greenfields eerdere succesfilm The Queen Of Versailles een beeld wil neerzetten van een vrouw die de greep op de realiteit heeft verloren, laat de vrouw zien dat ze onaantastbaar is. Het doet haar niets wat de buitenwereld van haar vindt, of dat nou de filmcrew is of het volk dat met lege handen achterblijft als het stoplicht op groen springt. Haar beeld als weldoener blijft intact, hoe knettergek mensen in Europese filmzalen haar ook vinden.