The Violin Player
Slechts een week na An Affair alweer een verhouding tussen een docente en haar leerling. Ditmaal met een betere uitkomst.
play

6,0 details

  • 124 Min
  • Drama
  • Romantiek
  • Finland
124 Min Finland

Karin is een beroemde en succesvolle violiste. Terwijl ze ook een man en zoontje heeft, lijkt haar leven vooral in het teken van muziek te staan. Daar komt verandering in wanneer ze door een ongeluk haar vingers niet meer kan gebruiken. Karin accepteert dat ze niet meer kan optreden en gaat les geven aan muziekstudenten. In een van haar studenten, genaamd Antti, herkent ze al snel dezelfde passie. De twee worden verliefd.

Alt titel
Viulisti
Regie
Paavo Westerberg
Cast
Paavo Westerberg, Kim Bodnia, Matleena Kuusniemi, Mikko Kouki, Samuli Edelmann, Olavi Uusivirta, Misa Lommi, Pyry Nikkilä, Timo Kalliokoski, Emmi Pesonen, Elina Heikkinen, Milla Kuikka, Oksana Lommi, Kiki Molander, Linnea Lorentzen.
Budget
$ 1.500.000
Release
05.01.2018
Release NL
29.08.2019

Filmtotaal Recensie

Regie: Paavo Westerberg | Cast: Matleena Kuusniemi (Karin), Olavi Uusivirta (Antti), Kim Bodnia (Björn), Samuli Edelmann (Jaakko), Misa Lommi (Sofia), e.a.| Speelduur: 124 minuten | Jaar: 2018

Wanneer je een dezer dagen iemand vertelt over je bioscoopervaring met het Scandinavische arthousedrama waarin een docente van in de veertig het aanlegt met een leerling, zul je specifiek moeten zijn. Want zowel de vorige week verschenen Noorse film An Affair als de Finse productie The Violin Player van deze week gebruiken dit eenvoudige gegeven als springplank. Maar waar eerstgenoemde die plank nogal missloeg, weet de tweede er indruk mee te maken. Simpelweg door de affaire netjes in het leven van de hoofdpersoon te laten passen en dat leven er flink door te laten ontregelen. De centrale verhouding staat niet volledig op zichzelf, maar is vervlochten met allerlei andere zaken, die zowel de voedingsbodem als complicerende factoren blijken te zijn.

In tegenstelling tot zijn Noorse tegenhanger maakt The Violin Player volkomen duidelijk waarom de vijfenveertigjarige Karin een verhouding begint met haar leerling: een diepe existentiële crisis. In de openingsscène is ze nog een sterviolist (zo een die bij een uitvoering als laatste opkomt en het grootste applaus oogst), maar één aanrijding later is dat bestaan voorbij. Ieder ander zou van geluk spreken over de weinige fysieke schade die het ongeluk heeft nagelaten, maar Karin zit diep in de put omdat ze door het verlies van haar fijne motoriek niet langer in staat is viool te spelen. Einde carrière dus. Vroeg in de film roept ze nog wanhopig: "Ik ben artiest, ik word geen docent!" Maar in de volgende scène zien we dat ze toch gewoon in dat vangnet is beland.

videotrailers & clips