Filmtotaal Recensie
Regie: Olivier Assayas | Cast: Guillaume Canet (Alain Danielson), Juliette Binoche (Selena), Vincent Macaigne (Léonard Spiegel), Christa Théret (Laure d'Angerville), Nora Hamzawi (Valerié), e.a. | Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2018
Hoe ziet de toekomst van de literatuur eruit? Deze vraag staat centraal in de vele discussies in Doubles Vies. De film geeft hier geen antwoord op, maar doet wel nadenken over de dunne lijn tussen fictie en non-fictie. Regisseur Olivier Assayas laat de gesprekken over deze onderwerpen vlot en grappig verlopen, wat een interessante film oplevert met een goed tempo. Verder spelen er diverse affaires die de spanning erin houden bij de vele feestjes en etentjes die de film rijk is. Van begin tot einde een echte Franse film dus met veel gepraat en nog meer verhoudingen.
Directeur bij een grote uitgeverij in Parijs, Alain Danielson, weigert het nieuwe boek van zijn bekende schrijver Léonard Spiegel uit te geven. Alain vindt het boek niet vernieuwend genoeg. Alain lijkt deze mening vooral te zijn aangedaan door zijn nieuwe pr-medewerker Laure d'Angerville. De socialmedia-expert is aangenomen om met haar vernieuwende kijk op de uitgeverswereld het bedrijf winstgevender te maken. Door een andere visie op de toekomst van de literatuur zijn Laure en Alain het vaak oneens met elkaar. Het blijkt echter al snel dat de twee een affaire met elkaar hebben. De vrouw van Alain, bekend actrice Selena, heeft door dat deze affaire speelt, maar heeft ondertussen zelf al jaren een verhouding met schrijver Léonard Spiegel. Selena probeert ondertussen bij haar man te zorgen dat hij alsnog het boek van Léonard uitgeeft ook al zit deze vol met verwijzingen naar de relatie tussen Léonard en Selena. Ondertussen zit Léonard zelf nog in een relatie met Valerié. Valerié is werkzaam voor een belangrijke linkse politicus en heeft drie telefoons waarop ze constant bezig is voor haar werk.