Filmtotaal Recensie
Regie: Paolo Genovese | Cast: Valerio Mastandrea (L'uomo), Marco Giallini (Ettore), Alessandro Borghi (Fulvio), Silvio Muccino (Alex), Vittoria Puccini (Azzurra) e.a.| Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2017
Het Italiaanse The Place laat zich bekijken als een binnenstebuiten gekeerde versie van de legendarische openingsscène van The Godfather. Daarin is te zien hoe een burgerman de grote maffiabaas Don Corleone om een duistere gunst komt vragen, wat door de filmische aspecten de impressie wekt van een audiëntie met de duivel, ook al is de oppermachtige titelfiguur geheel menselijk. Dat laatste is in het Italiaanse The Place wat minder zeker, maar de enscenering van een man die in een café mensen ontvangt en hun wensen aanhoort, wordt op een volkomen alledaagse manier in beeld gebracht. Een verfrissende insteek, maar het is de vraag hoeveel kijkers een dusdanig van alle mythe ontdaan schouwspel anderhalf uur geboeid kan houden.
De mysterieuze figuur, op de aftiteling simpelweg 'de man' genoemd, slijt zijn dagen in het doodnormale café The Place, waar hij altijd aan hetzelfde tafeltje eet, drinkt en werkt. Voor buitenstaanders, zoals de geïntrigeerde serveerster Angela, lijkt zijn werk simpelweg te bestaan uit het aanhoren en adviseren van de mensen die bij hem aanschuiven. De kijker, die getuige is van al zijn conversaties, ontdekt al snel dat de verstrekte adviezen behoorlijk concreet zijn. Mensen kunnen bij de man terecht voor het in vervulling laten gaan van hun diepste wensen, waarvoor hij met een korte blik in zijn dikke boek een pasklare oplossing kan aandragen. Helaas voor deze mensen hangt aan hun wensen altijd een uiterst hoog prijskaartje. Een blinde man die weer wil zien, zal een vrouw moeten verkrachten. Een oude vrouw die haar dementerende echtgenoot terug wil, zal een bomaanslag moeten plegen. Want voor wat, hoort nogal wat.