Filmtotaal Recensie
Regie: Yann Demange | Cast: Matthew McConaughey (Richard Wershe Sr.), Richie Merritt (Rick Wershe Jr.), Bel Powley (Dawn Wershe), Jennifer Jason Leigh (FBI Agent Snyder) e.a. | Speelduur: 111 minuten | Jaar: 2018
Detroit, 1984. "Waarom zijn we eigenlijk nog in Detroit?", vraagt de veertienjarige Rick plots aan zijn vader met wie hij zojuist wat wapens op de kop heeft getikt op een wapenbeurs. "Een leeuw verlaat de Serengeti niet", antwoordt zijn vader koeltjes. Ricks vraag is naïef maar begrijpelijk: Detroit is een gure industriestad, koud en vervallen. Er wordt gehandeld in zo'n beetje alles wat God verboden heeft. Zo ook zijn vader, een lummel die handelt in wapens en hiermee zijn gezin wil onderhouden, maar gelijktijdig in gevaar brengt. Tegen beter weten in treedt Ricky in zijn voetsporen en groeit uit tot een van de belangrijkste 'spelers' van de stad. Want Rick kent het spel als geen ander.
White Boy Rick is de tweede film afkomstig van de Frans-Algerijnse regisseur Yann Demange na zijn geprezen debuutfilm '71, over de roerige tijden die zich een jaar voor Bloody Sunday afspeelden in Belfast, Noord-Ierland. Ook dit keer situeert hij het verhaal in een duidelijk historisch decor. Het gammele Detroit, de stad die als een kapitalistische ballon verder en verder leegloopt, vormt met zijn onvriendelijke allure het troosteloze toneel voor White Boy Rick. De setting is overtuigend, maar de op papier bijzondere vader-zoonrelatie treedt maar half in werking. Het is een directe, maar nogal gezapige visualisering van een opmerkelijk waargebeurd verhaal over een veertienjarige jongen die - met behulp van de FBI - diep verstrikt raakt in een crimineel handelsmilieu.