Filmtotaal Recensie
Regie: Danièle Thompson | Cast: Guillaume Canet (Émile Zola), Guillaume Gallienne (Paul Cézanne), Alice Pol (Alexandrine Zola), Déborah François (Hortense Cézanne), e.a. | Speelduur: 117 minuten | Jaar: 2016
De in 1902 overleden schrijver Émile Zola is het bekendst geworden van zijn aanklacht J'Accuse..! waarin hij het opnam voor een Joodse kapitein die van spionage beschuldigd werd. Deze uitgesproken dappere daad leverde Zola een geldboete en een zelfgekozen ballingschap op. Daarnaast schreef de schrijver een groot aantal veelgelezen romans en feuilletons. Op papier was een dergelijke succesvolle literair carrière eigenlijk niet te voorspellen, want Zola was de zoon van een Italiaanse immigrant die niet veel te makken had. Tijdens zijn jeugd in het Zuid-Franse Aix-en-Provence raakte Zola bevriend met Paul Cézanne, nadat deze hem redde van een groep pestkoppen. De twee makkers konden niet verschillender zijn. Paul kwam uit een welgesteld bankiersmilieu en hoefde zich nooit zorgen te maken om geld. En gedurende zijn puberteit ontdekte Cézanne zijn tekentalent. Zijn loopbaan als impressionistische schilder liep echter niet vlekkeloos. Cézanne vond pas heel laat erkenning, terwijl zijn beste vriend successen vierde.
De vriendschap tussen schrijver en schilder bestond uit elkaar intellectueel uitdagen en elkaars vliegen afvangen, althans als we het beeld dat de Franse biopic Cézanne et Moi schetst mogen geloven. Regisseur Danièle Thompson gooit de levens van de twee in een ingewikkelde flashbackstructuur, waarin de bebaarde artiesten elkaar opzoeken. Wat volgt is een terugblik naar hun kennismaking in de Provence, hun gezamenlijke volwassenwording alsmede de vele verbale twisten die ze hebben uit te vechten bij hun hereniging waarmee Thompson aftrapt. Het draait grotendeels om een vrouw die de inmiddels geslaagde Émile voor zich gewonnen heeft, maar de grote verloren liefde van Paul is. Dit zijn overduidelijk twee mannen die op allerlei disciplines aan elkaar gewaagd zijn, maar echt vloeiend komen de dialogen er niet uit.