Filmtotaal Recensie
Regie: Boris Khlebnikov | Cast: Alexandr Yatsenko (Sascha), Anna Kotova (Anna), Vladimir Korobeynikov (Volodia), Sergey Nasedkin (Serega), e.a. | Speelduur: 77 minuten | Jaar: 2013
Terwijl Poetin hard zijn best doet om het Russische volk en de wereld te overtuigen dat zijn land nog immer een onverwoestbare grootmacht is, blijft 's lands arthousecinema een genuanceerder beeld van de landsgeest belichten. Corruptie, verraad en kleinmenselijk leed vormen alledaagse thema's in de sociale drama's die in het buitenland voor vertoning worden opgepikt. Zo ook in het werk van Boris Khlebnikov, die met A Long and Happy Life een punt zet achter diens trilogie over keuzevrijheid en onvermijdelijkheid, die hij begon met Free Floating en Help Gone Mad. Geïnspireerd door, ironisch genoeg, de Amerikaanse klassieker High Noon levert hij een moderne Russische western af waarin hij benadrukt hoe dun gezaaid eerlijke mensen in eigen land zijn en hoe hun keuzes juist niet dat Lange en Gelukkige Leven opleveren dat zij voor ogen hadden en dat hun president voor zijn volk claimt na te streven.
Evenals zijn Amerikaanse voorbeeld uit 1952 voert Khlebnikov een held tegen wil en dank ten tonele die moet kiezen tussen een eigen leven en de rol die de mensen onder zijn bescherming hem toebedelen, waarop verraad onder de eigen gelederen hem de strijd in eenzaamheid doet voortzetten. In A Long and Happy Life maken we kennis met Sascha, de bedrijfsleider van een collectieve boerderij in een kleine Noord-Russische gemeenschap. Het leven is er hard, het werk zwaar en de natuurlijke omgeving genadeloos. Liever zou hij naar de stad willen terugkeren, samen met zijn vriendin Anna. Al snel krijgt hij die kans, want van hogerhand komt het bevel dat de boerderij wordt opgedoekt. Met een flinke som geld in zijn zak kunnen Sascha en Anna terug naar de beschaving. Echter, de mensen onder zijn hoede blijven met lege handen achter. Dus wanneer zij protesteren, wordt Sascha gebombardeerd tot verzetsleider die hun boerderij open moet houden. Een achterhoedegevecht, zo weet hij, maar Sascha is geraakt door hun vertrouwen en poogt aldus de dreigende verandering af te wenden. Zelfs als hem dat de kans op het leven waarvan hij droomde ontzegt en het hem in conflict brengt met vriendin en superieuren.