Filmtotaal Recensie
Regie: Reijer Zwaan & Ester Gould | Speelduur: 83 minuten | Jaar: 2016
In 1990 was superster Madonna Louise Veronica Ciccone, een in Detroit opgegroeide dochter van een Italiaanse immigrant, op het toppunt van haar roem. De popster had grote hits gehad met Like a Prayer en Vogue, waarmee ze het imago van zoetsappig popsterretje inmiddels achter zich had gelaten. Het resulteerde in misschien wel de belangrijkste wereldtournee van haar inmiddels vier decennia tellende carrière. De Blond Ambition Tour zou tevens de eerste concertreeks in een rijtje van vele zijn waarin Madonna opschudding veroorzaakte. Aan haar mierzoete hitje Like a Virgin werd een geheel andere betekenis gegeven, toen de Queen of Pop op een bed midden op het podium masturbatiebewegingen maakte. De tour resulteerde in de documentaire In Bed with Madonna, waarmee de wereldster wederom de media choqueerde. Hierin was de innige band met haar mannelijke dansers te zien en berucht was de tongzoen tussen twee van hen. Madonna is een artieste die altijd de controverse heeft opgezocht, deze ook nodig had, niet uitblinkt in één discipline, maar altijd de juiste mensen om zich heen wist te verzamelen om relevant te blijven.
Inmiddels is Madonna zevenenvijftig jaar oud en zeven wereldtournees verder. Ze blijft zichzelf opnieuw uitvinden, maar ze heeft aan relevantie in moeten boeten. Hoe je het ook wendt of keert: het succes en het spraakmakende van The Blond Ambition Tour zal ze nooit meer weten te evenaren. Als jongetje was journalist en adjunct-hoofdredacteur van Nieuwsuur Reijer Zwaan geobsedeerd door Madonna en dan vooral door deze tour uit 1990. Maar hij herinnert zich vooral de indruk die de zeven dansers van de show op hem hebben gemaakt. De verslaggever en nu ook documentairemaker besloot samen met collega Ester Gould de zeven dansers op te zoeken. Wat is er van hen geworden? Wat voor impact heeft de wereldberoemde tour op hun levens en carrières gehad? Hoe kijken zij terug op deze tumultueuze periode en hebben zij nog contact met elkaar en de artieste die hen groot heeft gemaakt? Met Strike a Pose, een titel die refereert naar Madonnas wereldhit Vogue, gaan Zwaan en Gould op zoek naar antwoorden. De werkelijkheid was niet zo ideaal als in Zwaans herinneringen en beleving als kind. Bizar genoeg heeft Madonna het succes van Vogue grotendeels te dansen aan twee van die zeven dansers die de choreografie voor haar uitschreven, nadat ze er zelf veel succes mee hadden gehad in het New Yorkse nachtleven.