Filmtotaal Recensie
Regie: José Luis Rugeles | Cast: Karen Torres (Maria), Carlos Clavijo (Mauricio), Anderson Gomez (Byron), Erik Ruiz (Yuldor), e.a. | Speelduur: 92 minuten | Jaar: 2015
'Voor jou, mama, en voor alle vrouwen die strijden.' Aldus het opschrift waarmee José Luis Rugeles zijn oorlogsdrama Alias Maria besluit. Het is een nobele gedachte, maar gezien de voorafgaande anderhalf uur een nodeloze boodschap. Want dat zowel het moederschap als het recht op vrouwelijkheid zwaar onder vuur ligt in het door conflict verscheurde Colombia wordt in deze film al vanaf de eerste minuut duidelijk zonder de noodzaak voor een extra toegevoegde preek. Wat Rugeles er niet van weerhoudt de toeschouwer aan een schier bodemloze beerput vol ellende bloot te stellen. Hij blijkt goed te zijn in het weergeven van leed, maar de hoop komt er helaas bekaaid vanaf.
Alias Maria begint met een geboorte, doorgaans toch een hoopvolle gebeurtenis. Maar in de film die volgt, heerst vooral de dood. Het kind in kwestie is het kroost van een commandant van de FARC, de Colombiaanse guerrillabeweging die al decennialang een helse strijd in de jungle levert tegen al even genadeloze regeringstroepen. Het krijgen van kinderen is onder de gelederen taboe, waarop de gezagsvoerder een team manschappen op pad stuurt om de baby onder te brengen op een veilige locatie, ver van het bikkelharde strijdgewoel. De dertienjarige Maria is onderdeel van deze eenheid en bovendien stiekem zelf ook in verwachting. In tegenstelling tot de vrouw van haar commandant zou zij abortus moeten plegen, maar ze twijfelt. Helaas gunt het oorlogsgeweld haar niet de gelegenheid om een uitweg uit haar situatie te vinden. Want de missie om het kind van de baas een veilig onderdak te bieden, blijkt een onmogelijke opgave in een land waar veiligheid niet bestaat en achter elke hoek de onmenselijkheid hoogtij viert.