Filmtotaal Recensie
Regie: Carmen Cobos | Speelduur: 72 minuten | Jaar: 2015
De Russische componist Dmitri Sjostakovitsj voltooide drie jaar voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog en in de dubieuze hoogtijdagen van de Sovjet-Unie zijn vijfde symfonie. De componist, die in 1975 overleed, had wat aan zichzelf te verantwoorden na het eigenhandig terugtrekken van zijn experimentele vierde symfonie. De motieven van deze actie blijven obscuur en er gaan nog steeds geluiden op dat het Sovjetregime Sjostakovitsj dwong het werk voor zich te houden. Een anoniem commentaar in staatscourant Pravda liet toch wel doorschemeren dat Jozef Stalin zelf het werk van de bekende componist afkeurde. De symfonie die erop volgde, de vijfde dus, was een poging om de communistische leider Jozef Stalin te paaien, zonder dat Sjostakovitsj zichzelf verloochende. Ondanks de roerige ontstaansgeschiedenis en de twijfelachtige motieven blijft Sjostakovitsj vijfde symfonie één van de allermooiste.
De vraag in welke mate een kunstenaar zijn artisticiteit kan tonen onder het juk van een dictatuur komt nauwelijks aan bod in de Nederlandse documentaire Nelsons N°5. Op de achtergronden van het stuk wordt niet ingegaan. In dit muziekdocument volgen we een Letse dirigent die in slechts drie dagen het werk van Sjostakovitsj moet repeteren met ons vermaarde Concertgebouworkest. Andris Nelsons (met s, dus er zit een taalfout in de titel van deze docu) is gefascineerd door het stuk en kan als geen ander zijn geestdrift erop loslaten. De sympathieke Let kan op weergaloze wijze en met bloemrijk taalgebruik omschrijven wat de vijfde symfonie met hem doet. Met een haast clowneske mimiek weet hij zijn musici duidelijk te maken hoe het stuk te interpreteren. Hij maakt hierbij gebruik van de partituur die hij gebruikte toen hij nog student was in Sint Petersburg. Nelsons is de muzikaal leider van het gerenommeerde Boston Symfonisch Orkest en maakt een kort uitstapje naar de Lage Landen. Net zo belangrijk als het repetitieproces en het uiten van zijn passie over het stuk, is het contact met het thuisfront. Nelsons skypet wat af in zijn riante hotelkamer in het Okura en praat met onvervalste vaderliefde over het sms-contact met zijn vrouw en dochtertje.