Filmtotaal Recensie
Regie: Johan Nijenhuis | Cast: Lieke van Lexmond (Marijke), Birgit Schuurman (Daniëlle), Loek Peters (Bor), Carly Wijs (Alexandra), Manuel Broekman (Rens), Melissa Drost (Paulien), Stijn Fransen (Stephanie), Dvid Lucieer (Trevor), Toprak Yalciner (Iris), Jim Bakkum (Jeffrey), Anne-Marie Jung (Chantal), Martijn Fischer (Edwin), e.a. | Speelduur: 111 minuten | Jaar: 2016
Wat valt er te zeggen over Johan Nijenhuis? Bitter weinig en tegelijkertijd een heleboel. Nijenhuis heeft een onuitwisbare stempel gedrukt op de moderne Nederlandse soap- en filmwereld. De in Twente geboren regisseur, producent en scenarist boort een specifiek publiek aan dat warmloopt voor zijn werk en roept eveneens veel aversie op bij de highbrow filmliefhebber. Wat je ook van het werk van Nijenhuis vindt, je kunt in ieder geval stellen dat hij het filmpubliek in twee kampen weet te verdelen. Maar het mag ook gezegd worden dat de filmmaker een goed instinct heeft voor wat zijn publiek precies wil en zijn waar goed weet te verkopen. Verliefd op Ibiza en Toscaanse Bruiloft, twee recente projecten van Nijenhuis, konden bovengetekende weinig bekoren. Maar eerlijk is eerlijk, de regisseur weet als geen ander een sfeertje neer te zetten en zaken smakelijk in beeld te brengen. Nijenhuis nieuwste, Rokjesdag, lijkt in dezelfde categorie te vallen ondanks pogingen om de twee kampen iets dichter bij elkaar te brengen. Dit lukt vrij aardig zonder dat Nijenhuis uit zijn comfortzone komt.
De titel is behoorlijk verraderlijk. Anders dan doet vermoeden krijgen we niet een stortvloed aan dames in korte rokjes met mooie benen voorgeschoteld. Uiteraard komen ze wel voorbij, maar de term rokjesdag wordt vooral gebezigd om aan te geven dat het flirtseizoen is aangebroken. Door de aanpak van een mozaïekvertelling en het overkoepelende thema van de zucht naar liefde schurkt vooral het eerste half uur van Rokjesdag erg dicht tegen Alles is Liefde Aan, maar ook associaties met recente polderromkoms als Hartenstraat en Mannenharten doemen op. Nijenhuis scenariste Eveline Hagenbeek introduceert met haar eerste filmscenario een keur aan personages van allerlei pluimage. Centraal staat carrièrebitch Marijke die smacht naar een vent en een kind, zolang het maar in haar agenda van de drukke advocate past. Marijkes beste vriendin Daniëlle werkt het liefst kleerkasten af die in haar sportschool bankdrukken en hoeft weinig moeite te doen om een vent te scoren. De veertigers Bor en Alexandra runnen een tent voor speeddatende tapaskoks, maar het vlammetje in hun relatie staat naar zuurstof te happen. Bor pist naast de pot, terwijl Alexandra bezig is met een importkindje uit China dat ze Femke wil noemen. Dan hebben we nog de Turkse Iris die voor ze in het huwelijksbootje stapt nog even wil weten hoe het met een andere kerel is, een gefrustreerde buschauffeuse en de vreemde Mika die te geforceerd een man wil vinden.