Filmtotaal Recensie
Regie: Yorgos Lanthimos | Cast: Colin Farrell (David), Rachel Weisz (Short Sighted Woman), Ben Whishaw (Limping Man), John C. Reilly (Lisping Man), Olivia Colman (Hotel Manager), Angeliki Papoulia (Hearless Woman), Léa Seydoux (Loner Leader) e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2015
Probeer de stijl van de Griekse schrijver en regisseur Yorgos Lanthimos maar eens samen te vatten in één pakkende zin. Het is een haast onmogelijke opgave. Wie toch een poging wil wagen, zou grofweg kunnen stellen dat Lanthimos telkens een bepaald thema probeert te verkennen door deze door te trekken tot een compleet overdreven, hypothetisch uitgangspunt. In 2009 deed hij dit met het zwartkomische gezinsdrama Dogtooth, waarin twee ouders hun kinderen opvoeden in een volledig van de buitenwereld afgesloten omgeving uiteraard met alle gevolgen van dien. Daarna volgde het eveneens zo merkwaardige Alps, rondom een bedrijfje dat rouwende familieleden therapie biedt middels het naspelen van hun overleden dierbaren. The Lobster markeert Lanthimos eerste project buiten de grenzen van zijn vaderland. Gelukkig is de Griek zijn rare kronkel onderweg nog niet kwijtgeraakt. Sterker nog, met The Lobster levert hij misschien wel zijn vreemdste maar tegelijkertijd beste werk tot op heden.
Opnieuw wordt er gebruik gemaakt van een op zijn zachtst gezegd opmerkelijk uitgangspunt. In een nabije toekomst worden singles meegenomen naar een statig hotel in de afgelegen bossen van het Verenigd Koninkrijk. Op deze plek dienen zij binnen vijfenveertig dagen een geschikte levenspartner te vinden. Lukt dat niet, dan worden de gasten getransformeerd in een dier naar hun keuze. De keuze voor de kreeft weet de pas gescheiden David (subliem vertolkt door Colin Farrell) haarfijn toe te lichten: a) kreeften kunnen meer dan honderd jaar oud worden; b) kreeften hebben blauw bloed; c) kreeften blijven hun hele leven vruchtbaar. De vrouwelijke hotelmanager knikt goedkeurend. Een uitstekende keuze. De meeste mensen kiezen er direct voor om een hond te worden. Precies de reden waarom de ongewone soorten met uitsterven bedreigd worden. Een rake constatering, en slechts één van de vele dubbele lagen en satirische zinspelingen die in de film verweven zitten.