Filmtotaal Recensie
Regie: Bernard Bellefroid | Cast: Rachael Blake (Emily), Lucie Debay (Melody), Don Gallagher (Gary), Laure Roldan (Marion), Clive Hayward (Norman), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2014
Met zijn tweede speelfilm snijdt de Belgische cineast Bernard Bellefroid, van oorsprong documentairemaker, een heikel onderwerp aan. Is met geld alles te koop, zelfs het moederschap? Het is een vraag waar de succesvolle Britse zakenvrouw Emily al vlug een antwoord op gevonden denkt te hebben. Maar tegen welke prijs? Zelf lukt het niet om zwanger te worden dus reageert Emily op een soort Marktplaats voor draagmoeders op de advertentie van de jonge kapster Melody. Het blonde meisje is dakloos, slaapt net zo vaak in een trapportiek als bij vriendinnen op de bank en sprokkelt haar centen bij elkaar door bij klanten op bezoek te gaan. Elke euro spaart Melody op om op een dag haar eigen kapsalon te openen. Het duo vertrekt naar een kliniek in Oekraïne, omdat het daar nu eenmaal allemaal wat makkelijker gaat, maar Melody is niet helemaal eerlijk tegenover haar Britse zakenpartner.
De werelden van de twee dames kunnen niet verder uiteenlopen, een constatering die Bellefroid in de aftastende fase van de dames uitvoerig uitlicht en verkent. De evidente contrasten blijken deels uiterlijke schijn en dat komt over als een makkelijk trucje om de latere toenadering kracht bij te zetten. Er is nogal wat terecht wantrouwen in het begin, tot Emily vraagt of Melody niet bij haar in wil trekken. Dan blijkt dat elk succesverhaal ook een keerzijde kent. Het lijkt alsof Emily haar schaapjes op het droge en haar leven volstrekt onder controle heeft, maar er gaat een verborgen tragiek achter de vrouw schuil. Melody komt op haar beurt over als een ongeleid projectiel, zelfs misschien wel als een profiteur, maar eigenlijk weet zij veel beter dan haar nieuwe hospita hoe haar toekomst er uit zal moeten zien.