Filmtotaal Recensie
Regie: Noaz Deshe | Cast: Hamisi Bazali (Alias), Salum Abdallah (Salum), Riziki Ally (Moeder), James Gayo (Kosmos), e.a. | Speelduur: 117 minuten | Jaar: 2013
Voor de parias van de wereld is het een hard gelag. Vaak ligt aan hun positie als verschoppeling bijgeloof, onbekendheid die onbemind maakt en folkloristische misvattingen ten grondslag. Zo worden in Tibet blinden door de maatschappij verstoten, omdat hun aandoening wordt gezien als straf voor in eerdere levens begane zonden. Een soortgelijke vloek hebben de albinos van Afrika. Niet alleen vallen ze door hun bleke uiterlijk enorm op, maar een deel van de maatschappij beschouwt ze als vogelvrij. Ze worden genadeloos vermoord omdat geneeskrachtige werking en geluk wordt toegeschreven aan hun ledematen. Dat het hier gaat om mensen van vlees en bloed met gevoelens, diepgewortelde angsten en emoties lijkt niet van belang te zijn.
Het indringende White Shadow verbeeldt het gruwelijke lot van Alias, een albino in het Oost-Afrikaanse Tanzania. Hij en zijn familieleden zijn hun leven niet veilig en moeten altijd over hun schouder kijken. Hem wacht hetzelfde lot als de ruim zeventig albinos die alleen al de afgelopen twee jaar in Tanzania een horrordood vonden. In de openingsscène zien we hoe de albinovader van Alias het leven moet laten door het toedoen van een groep Afrikaanse beulen. Alias moeder wil voorkomen dat haar zoon een soortgelijke toekomst treft en besluit hem naar een oom in de grote stad te sturen. Daar lijkt het gedrag richting albinos enigszins beschaafder, al is ook daar sprake van pesterijen en racisme. Alias oom is handelaar en de jongen probeert aan automobilisten zonnebrillen, films en mobieltjes te slijten. De vrienden en handelspartners van de oom roepen hem toe wat hij toch met die Zweedse neef moet.