A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence
Roy Andersson sluit zijn trilogie af in zijn karakteristieke stijlcombinatie van absurdisme, tragiek en sociaal commentaar.
play

7,3 details

  • 101 Min
  • Komedie
  • Drama
  • Zweden
  • Duitsland
  • Noorwegen
  • Frankrijk
  • Denemarken
101 Min Zweden

Jonathan en Sam ontmoeten verschillende mensen en maken een reis door een tijdloos, geografisch niet nader bepaald westers landschap. De één is een rondreizende verkoper; de ander is licht verstandelijk beperkt. Het is de verkoper die zijn vriend vertelt waarom de samenleving is zoals ze is...

Alt titel
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
Regie
Roy Andersson
Cast
Holger Andersson, Nils Westblom, Charlotta Larsson, Viktor Gyllenberg, Lotti Törnros, Jonas Gerholm, Ola Stensson, Oscar Salomonsson, Roger Olsen Likvern, Mats Ryden, Wilhelm Rising.
Release
14.11.2014
Release NL
05.03.2015
Release DVD
28.07.2015

Filmtotaal Recensie

Regie: Roy Andersson | Cast: Holger Andersson (Jonathan), Nils Westblom (Sam), Viktor Gyllenberg (Karl XII), Lotti Törnros, e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2014

Toeval of niet, maar A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence is de tweede Zweedse film in korte tijd die menselijke gebreken blootlegt met gitzwarte humor. Nadat twee weken geleden het intelligente gezinsdrama Turist verscheen, is het nu de beurt aan regisseur Roy Andersson. Zijn karakteristieke vervreemdende stijl levert een compleet ander soort film op dan wat zijn landgenoot Ruben Östlund maakt, maar er zijn wel degelijk treffende gelijkenissen te vinden. Ook A Pigeon... is een intrigerende, onderzoekende film die de kijker sardonisch een spiegel voorhoudt.

Niets blijft verborgen met de stijl van Andersson. Zijn statische camera filmt in chirurgisch uitgemeten kaders met een diepe focus en strakke belichting. Daarmee is het aan de kijker om te bepalen waar hij zich op concentreert: het decor, de mensen en taferelen op de achtergrond of de situatie op de voorgrond. Net als in de voorgaande delen uit Anderssons ‘Living’-trilogie (Songs from the Second Floor en You, the Living) moet het publiek zelf actief op zoek gaan naar betekenis. Binnen het komische absurdisme zit namelijk ook altijd een serieuzere ondertoon. In het geval van Gouden Leeuw-winnaar A Pigeon... toont die hoe schrijnend - en grappig - het onvermogen van mensen is om hun leven te controleren, of om er betekenis aan te geven.

videotrailers & clips