Filmtotaal Recensie
Regie: Olivier Nakache en Eric Toledano | Cast: Omar Sy (Samba), Charlotte Gainsbourg (Alice), Tahar Rahim (Wilson), Isaka Sawadago (Jonas), Speelduur: 120 minuten | Jaar: 2014
Met zijn brutale hoofdrol in de onnavolgbare feelgoodhit Intouchables werd Omar Sy in één klap gebombardeerd tot de ultieme Franse publiekslieveling. Daar was niet eens een bewust charmeoffensief voor nodig. Ook de rest van de wereld ontkwam niet aan de ongekende uitstraling van de lange sympathieke donkere acteur met de sprekende blik. Sy heeft iets ontwapenends over zich en dit werkte heel goed tegenover een rijke chagrijnige man in een rolstoel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het regisseursduo achter de arthousehit het wel zag zitten om wederom met de acteur van Senegalees-Mauritaanse afkomst in zee te gaan. Het resultaat, het drama Samba, pakt een stuk serieuzer en daardoor ongelukkiger uit.
In zijn titelrol speelt Sy een Senegalese immigrant van het type twaalf ambachten dertien ongelukken, maar altijd positief ingesteld. Al tien jaar probeert hij deel uit te maken van de Franse maatschappij, maar zo lang zijn status niet legaal is zal dit niet gaan lukken. Samba komt tijdens zijn zoektocht naar erkenning in aanraking met de overspannen Alice. Zij is afkomstig uit het hectische bedrijfsleven waardoor een fikse burn-out haar trof. Als vrijwilligster probeert ze tijdelijk immigranten verder te helpen, maar ze komt er al snel achter dat ze ook hier niet haar rust zal vinden. Deze nieuwe baan is eigenlijk net zo stressvol ook al zijn het nu geen gesjeesde zakenmannetjes, maar wanhopige immigranten met hun schrijnende verhalen die Alice opzadelen met hun ellende. Samba maakt een onuitwisbare indruk op de zakenvrouw, waardoor het schier onmogelijk wordt om werk en privé van elkaar te scheiden.