Filmtotaal Recensie
Regie: Joram Lürsen | Cast: Marwan Kenzari (Rico), Tygo Gernandt (Victor), Sarah Chronis (Laura), e.a. | Speelduur: 90 minuten | Jaar: 2014
Een remake heeft eigenlijk alleen maar nut als er iets te verbeteren valt en vaak is dat niet eens de techniek. De Amerikanen bijvoorbeeld zijn dol op het remaken van succesvolle buitenlandse producties, want in hun ogen gaat geen kip naar het origineel waarvan de gemiddelde popcornliefhebber geen moer verstaat. Enkel een taalaanpassing is natuurlijk geen garantie voor verbetering. Als er weinig te vernieuwen valt, dan is een remake behoorlijk zinloos. Een berucht voorbeeld is Psycho van Gus van Sant, die meende dat de wereld zat te wachten op een shot voor shot herhaling van Hitchcocks klassieker. In Nederland kunnen we er ook wat van. Het meest recente voorbeeld is Bloedlink, een remake van The Disappearance of Alice Creed.
Alles Is Liefde-maker Joram Lürsen hoeft zichzelf niet meer te bewijzen. Zelfs zijn kinderfilm die enkele jaren terug verscheen zorgde voor een hoogtepunt in zijn veelomvattende carrière. Waarom Lürsen het nodig vond om de Britse indiethriller in zijn moerstaal te vertellen, wordt anderhalf uur lang maar niet duidelijk. Zelfs de shots lijken wel heel erg op het origineel van J. Blakeson uit 2009. Wel laat de filmmaker zien wat voor voortreffelijk acteertalent we op vaderlandse bodem in huis hebben. Tygo Gernandt zien en horen we wellicht net iets te vaak, maar blijkt uitstekend in zijn element als één van de twee ontvoerders. Hij wordt feilloos gecomplementeerd door de grootste belofte van de huidige generatie acteurs, Merwan Kenzari. Lürsen mag zich in zijn handjes knijpen dat hij deze spelers aan zijn project wist te binden. En dat terwijl hij voortdurend opgetrokken wenkbrauwen oproept met zijn verhaaluitwerking.