Filmtotaal Recensie
Regie: Jalil Lespert | Cast: Pierre Niney (Yves Saint Laurent), Guillaume Gallienne (Pierre Bergé), Nikolai Kinski (Karl Lagerfeld), Charlotte Le Bon (Victoire Doutreleau), e.a. | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2014
Als het volk je herkent aan je initialen dan heb je het ver geschopt. Yves Saint Laurent was er zo één. De in 2008 overleden couturier was slechts eenentwintig toen hij hoofdontwerper bij het prestigieuze modehuis van Christian Dior werd, waar hij drie jaar eerder werd aangenomen. YSL zorgde eind jaren vijftig van de vorige eeuw voor een revolutie in de modewereld, die tot die tijd nogal klassiek en behoudend was. Saint Laurent gaf samen met zijn Duitse generatiegenoot Karl Lagerfeld nieuw elan aan de ingedutte modewereld. Zijn naam werd een begrip, Saint Laurent verliet Dior en begon voor zichzelf en zorgde voor iconische mode, waar nog steeds op wordt voortgeborduurd. Professioneel was hij gedreven en enigszins timide. Privé leidde hij een relatief rustig leven, met af en toe een wilde uitspatting. Althans als we het beeld dat in zijn biopic wordt geschetst mogen geloven.
Inhoudelijk laat het portret van acteur en regisseur Jalil Lespert nogal wat te wensen over. Lespert baseerde zich op de biografie van YSL geschreven door Laurence Benaïm. Op essentiële vlakken is het meer vorm dan inhoud. Wat de intrinsieke drang van de modeontwerper is, anders dan de tomeloze ambitie en doorzettingsvermogen die nu eenmaal bij het metier hoort, wordt hierin niet duidelijk. De jonge Saint Laurent groeide op in Algerije in een beschermde gezinssituatie. Als we kennis met hem maken in Lesperts biografie staat de ontwerper al op het punt om het te gaan maken in de vermaarde modescene van de Franse hoofdstad. Alles lijkt de couturier voor de wind te gaan, behalve dat hij nog moet verkennen wie hij zelf is en hoe hij in elkaar steekt. Dit is voor velen een lastige opgave, maar Lespert weet het met opvallend weinig obstructies voor het voetlicht te brengen.