Filmtotaal Recensie
Regie: John McTeigue | Cast: Milla Jovovich (Kate Abbott), Pierce Brosnan (Nash), Roger Rees (Emil Balan), Robert Forster (Bill Talbot), Dylan McDermott (Sam Parker), Angela Bassett (Maureen Crane), James DArcy (Paul Anderson), Frances de la Tour (Sally), Benno Fürmann (Pavlou), e.a. | Speelduur: 96 minuten | Jaar: 2015
De in wat toen nog de Sovjet-Unie heette geboren Milla Jovovich heeft na haar modellencarrière de catwalk verruild voor de filmset. Het oeuvre dat de in Verenigde Staten opgegroeide Jovovich als actrice opbouwde mag er zijn. Ze speelt doorgaans krachtige slimme vrouwen, getuige haar rollen in The Fifth Element, Joan of Arc en natuurlijk Resident Evil. Jovovich, die ook nog eens mode ontwerpt en een cd heeft volgezongen, is zeker niet het zoveelste fotomodelletje dat zo nodig moest acteren. In de actiethriller Survivor van James McTeigue speelt de Oekraïense een pittige medewerkster van de Amerikaanse ambassade die gestationeerd is in de Britse hoofdstad Londen. Ze voert een klopjacht uit op een stel terroristen om zo een aanslag te voorkomen. Of Jovovich personage Kate Abbott het zal overleven is niet zon bijster boeiende kwestie. Of het bioscooppubliek de opeenstapeling van slordige actie en ongeloofwaardige plotelementen trekt des te meer.
Dieptepunt in dit zeer matige misdaadvehikel is de zin die de Amerikaanse ambassadrice met geveinsde verbazing uit haar mond weet te krijgen als de stoute terrorist de boel om de tuin probeert te leiden. Hij koopt een vliegticket naar Parijs, maar het boefje wijkt af naar New York. Hij gaat niet naar Parijs! Hij gaat naar New York!, roept mevrouw de ambassadeur met het voorkomen van Angela Basset uit, terwijl het de kijker al lang en breed duidelijk is. Het is tekenend voor het gebrek aan fantasie en creativiteit die Philip Shelby in zijn eerste grote filmscenario tentoonspreidt. Survivor trapt af met veel moeizaam gedoe over het verstrekken van visums, het herkennen van bezoekers met foute bedoelingen, bureaucratisch gekonkel en twijfelachtige motieven van de mannen op de ambassade die aan de touwtjes trekken. De criminelen die iets stouts van plan zijn pik je er zonder al te veel moeite uit. Het probleem is dat Shelby de kijker op essentiële momenten achter de feiten aan laat lopen.