Filmtotaal Recensie
Regie: Menno Meyjes | Cast: Jacob Derwig (Paul), Daan Schuurmans (Serge), Thekla Reuten (Claire), Kim van Kooten (Babette), Jonas Smulders (Michel), e.a. | Speelduur: 87 minuten | Jaar: 2013
Met zijn zesde roman Het Diner uit 2009 heeft Herman Koch een ware bestseller te pakken en een wereldpubliek ingepakt. Het boek van de auteur, die de meesten van ons toch kennen van zijn bijdragen aan Jiskefet, won de NS Publieksprijs, is in meer dan dertig landen uitgegeven en daarmee één van de succesvolste Nederlandse romans aller tijden. Koch werd voor zijn verhaal geïnspireerd door een krantenbericht over drie Spaanse jongens, afkomstig uit een welgesteld milieu, die een zwerfster in een pinhokje mishandelden en in brand staken. Het incident in Barcelona zorgde voor veel opschudding, vooral omdat de beelden van beveiligingscamera's op televisie werden vertoond en op internet circuleren. Het leidde tot een lange gevangenisstraf voor twee daders.
Het boek schopte het tot toneelstuk en markeert nu de eerste Nederlandstalige speelfilm van Menno Meyjes, de man die het scenario voor The Color Purple schreef. Centraal staat de vraag hoe ver je als ouders gaat in het beschermen of juist veroordelen van de gedragingen van je kinderen. Het voorval in Barcelona is verplaatst naar de polder. Twee stellen, van wie de mannelijke helften broers zijn, zien zoals de Britten het verwoorden een gigantische olifant in de kamer (in dit geval een exclusief restaurant) staan. Ze moeten het met elkaar echt gaan hebben over wat hun kroost heeft aangericht, maar ze draaien om de hete brij heen en hebben het liever over trivialiteiten. Als het er dan toch van komt lijkt premierkandidaat Serge Lohman al dan niet uit misplaatst rechtvaardigheidsgevoel het verst te willen gaan. Zijn broer, de werkloze geschiedenisleraar Paul, wil alles met de mantel der liefde bedekken.