Filmtotaal Recensie
Regie: Stephen Frears | Cast: Judi Dench (Philomena Lee), Steve Coogan (Martin Sixsmith), Mare Winningham (Mary), Anna Maxwell Martin (Jane), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2013
Dat de rooms-katholieke kerk bepaald geen schone handen heeft is inmiddels algemeen bekend. Je moet wel erg naïef zijn om de vele schandalen en rechtszaken die het Vaticaan omgeven, weg te wuiven. Er is ontzettend veel aandacht voor kindermisbruik en de beerput lijkt nog maar op een kiertje open te staan. Veel minder bekend, maar net zo weerzinwekkend was de positie van jonge, ongehuwde zwangere vrouwen in het katholieke Ierland tot ver in de twintigste eeuw. Het was het onderwerp in onder andere The Magdalene Sisters uit 2002. Zwangerschap was voor deze aanstaande moeders een grote zonde. Ze werden in kloosters gestopt, waar ze aan de zware arbeid werden gezet. Ze mochten hun babys slechts sporadisch zien en meestal liep het uit op adoptie door veelal kinderloze Amerikaanse gezinnen. Alle sporen werden uitgewist en de moeders zagen hun kroost nooit meer terug.
De heilige Philomena was een jonge maagd die een bestaan als martelares had en als zodanig ook de boeken en de herinnering in is gegaan. Philomena Lee was allesbehalve maagd, want ze bracht een halve eeuw geleden een zoon ter wereld en onderging het lot van vele Ierse vrouwen die door de katholieke kerk geestelijk werden mishandeld. Wat ze met haar heilige naamgenoot gemeen heeft, is het leven van een martelares. Philomena heeft het afstaan van haar zoon nooit een plek kunnen geven en eigenlijk heeft ze er ook nooit met iemand over kunnen praten. Haar geschiedenis is één grote kwelling. De aan lager wal geraakte journalist Martin Sixsmith heeft het na zijn baan als regeringsadviseur niet zo op de human-interestverhalen. Hij kan het zich echter niet permitteren om kieskeurig te zijn en besluit om Philomena aan een interview te onderwerpen. Hij treft een gebroken, enigszins simpele vrouw aan met een eigen willetje. Na een bezoek aan het klooster waar Philomena vijftig jaar geleden verbleef besluit Martin zich helemaal in haar verhaal vast te bijten.