Filmtotaal Recensie
Regie: Michel Gondry | Cast: Romain Duris (Colin), Audrey Tautou (Chloé), Omar Sy (Nicolas), Aïssa Maïga (Alise), e.a. | Speelduur: 125 minuten | Jaar: 2013
Michel Gondrys recente commerciële uitstapje, het superheldenvehikel The Green Hornet, werd hem niet alleen in weinig dank afgenomen, het paste bovenal niet in zijn straatje. De eigenzinnige Fransman was een pionier in het regisseren van videoclips voor artiesten als Björk, The Rolling Stones, The Vines en Radiohead. Videoclips werden onder meer door zijn toedoen in de jaren negentig verheven tot ware kunstwerkjes. Gondry's werk is direct herkenbaar, eigengereid, vaak surrealistisch en een tikkeltje bizar. Ook maakt hij gebruik van klassieke technieken als stopmotionanimatie, waarbij hij een sterk contrast genereert met de gelikte computeranimaties van dure videoclips. Zijn eerste grote speelfilmsucces boekte Gondry met het emotioneel geladen Eternal Sunshine of the Spotless Mind.
Met L'Écume des Jours, in het buitenland uitgebracht als Mood Indigo, keert Gondry terug naar zijn creatieve basis. De regisseur en zijn productieteam sloten zich op in hun al dan niet denkbeeldige hobbyschuur voor een nieuwe verfilming van de gelijknamige roman van alleskunner Boris Vian. Eind jaren zestig vond zijn onconventionele losbandige liefdesdrama uit 1947 al eens eerder een weg naar het witte doek. De roman vertelt het verhaal van de welgestelde hedonist Colin die totaal overdonderd is als hij de mooie Chloé ontmoet op een feestje. De twee treden al snel in het huwelijksbootje en hun beider levens lijken compleet. Dan wordt het koppel getroffen door het noodlot. In Chloés longen groeit een mysterieuze bloem die haar fataal zal worden. Het is een allesverwoestende schoonheid die niet alleen haar relatie maar ook de weelderige leefomgeving van het kersverse stel aantast.