Filmtotaal Recensie
Regie: Cédric Kahn | Cast: Guillaume Canet (Yann), Leïla Bekhti (Nadia), Slimane Khettabi (Slimane), e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2011
De crisis hakt er flink in bij de jonge, ambitieuze restaurateurs Yann en Nadia. De twee ontmoeten elkaar bij toeval als Yann op zoek gaat naar een baan als kok. Na een nachtelijke date zijn de twee tortelduifjes niet meer bij elkaar weg te slaan en werpt Yann zich op als surrogaatvader van Slimane, het zoontje van zijn nieuwe vriendin. Tijdens een tochtje door de bossen stuit het jonge stel op een verlaten pand, dat ideaal lijkt om hun toekomstige restaurantplannen te verwezenlijken. Vol goede moed en schijnbaar geweldige ideeën begint het jonge stel plannen te maken. Toch zitten hier wat weeffouten in, want geen enkele bank wil het stel een lening verschaffen. Nadia vertrekt naar Canada om daar een baan te vinden en laat Yann met Slimane achter.
De premisse van Cédric Kahns Une Vie Meilleure (een beter leven) lijkt een opeenstapeling van gemiste kansen, foute beslissingen, armoe en deprimerende gebeurtenissen. Kahns vorige speelfilm, het impulsievere maar wankele Les Regrets handelde over een man die maar niet kon kiezen tussen zijn eigen vrouw en een jeugdliefde die opeens weer in zijn leven opdook. De mannelijke hoofdpersoon in Une Vie Meilleure lijkt veel beter te weten wat en wie hij wil, maar wordt hierbij voortdurend door het lot en de wispelturigheid van zijn vriendin tegengewerkt. Nadia pakt haar biezen en kijkt niet meer naar haar kind of vriend om.