Filmtotaal Recensie
Regie: Richard Linklater | Cast: Julie Delpy (Céline), Ethan Hawke (Jesse), e.a. | Speelduur: 108 minuten | Jaar: 2013
Achttien jaar geleden raakten Française Céline en Amerikaan Jesse door toedoen van een stel luidruchtige Duitse toeristen met elkaar in gesprek in een trein van Boedapest naar Wenen. Ze stapten samen uit en brachten al pratend en flirtend een nacht door in de Oostenrijkste hoofdstad. Onmogelijk verliefd namen ze afscheid met de belofte om precies een half jaar later elkaar weer te ontmoeten. Die hereniging kwam echter pas negen jaar later toen Jesse het boek dat hij over zijn ontmoeting met Céline schreef in Parijs kwam promoten. Jesse was inmiddels getrouwd en vader geworden van een zoon, terwijl Céline het had aangelegd met een fotojournalist. Richard Linklater liet ons met de twee tortelduifjes achter in een Parijs appartement en we mochten wederom negen jaar gissen hoe het met de twee verder is gegaan.
Céline en Jesse hebben voor elkaar gekozen, zo wordt duidelijk in het derde deel van de romantische dramareeks van Richard Linklater, die in 1995 begon met het krachtige en filosofische Before Sunrise en in 2004 werd opgevolgd met het prachtig weifelende Before Sunset. In Before Midnight is het stel al enkele jaren bij elkaar, woont in Parijs en heeft een blonde tweeling op de wereld gezet. Het gezinnetje is uitgenodigd in de villa van een bevriende schrijver op het Griekse Peloponnesos. Nadat Jesse zijn zoon Henry terug op het vliegtuig naar Chicago heeft gezet, stapt hij in de auto en begint hij een gesprek met Céline terwijl hun dochters op de achterbank in slaap zijn gevallen. Hun conversaties zijn nog steeds intens, maar zijn opvallend praktisch en organisatorisch van toon geworden. Want het liefst zou Jesse dichter bij zijn zoon wonen, terwijl Céline de knoop doorhakt om van baan te wisselen.