Filmtotaal Recensie
Regie: Lisa Immordino Vreeland | Speelduur: 88 minuten | Jaar: 2011
Het beeld van de functie hoofdredacteur van een machtig modetijdschrift lijkt voorgoed bepaald, of misschien wel verpest door Anna Wintour. De ijskoude heerseres van Vogue, die je naar verluidt met een enkele blik kan maken of breken, vormde de basis voor Meryl Streeps vertolking in The Devil Wears Prada. Wie echter denkt dat Wintour de eerste was heeft het mis. Diana Vreeland ging haar voor. Al was Vreeland geen hoofdredacteur en wellicht wat minder gevreesd, haar invloed en reputatie waren minstens zo groot. De columniste en moderedactrice van Harper's Bazaar en Vogue, die in augustus 1989 het tijdelijke voor het eeuwige verruilde, heeft een grote stempel op de mode van bijna vijf decennia gedrukt.
Ook Vreeland vormde een inspiratie voor de filmwereld, want zowel Hollywood als de Europese cinema blies maar wat graag de proporties van haar mythe op. Je mag zelfs zover gaan dat er zonder Diana Vreeland nooit een Anna Wintour zou zijn geweest. Vreeland was een tot de verbeelding sprekend societyfiguur, die door haar scherpe mening en feilloze inzicht in de mode en trends uitgroeide tot een waar icoon. Reden genoeg dus voor een portret, of noem het in het geval van de documentaire Diana Vreeland: The Eye Has to Travel maar gerust een ongebreidelde lofzang.