Filmtotaal Recensie
Regie: Jacques Becker | Cast: Simone Signoret (Marie), Serge Reggiani (Georges Manda), Claude Dauphin (Félix Leca), e.a. | Speelduur: 97 minuten | Jaar: 1952
EYE, het voormalige Filmmuseum dat sinds enkele maanden in een futuristisch aluminium wit pand aan het Amsterdamse IJ huist, heeft inmiddels een flinke traditie opgebouwd met retrospectieven waarin een vaste acteur of actrice centraal staat. Zo hebben we in afgelopen jaren al een groot deel van het werk van Jeanne Moreau, Cary Grant, Ingrid Bergman en Jack Nicholson op het witte doek mogen bewonderen. Dit seizoen is er vooral speciale aandacht voor de brede maar veel te kleine oeuvre van de eigenzinnige regisseur Stanley Kubrick. Maar er staan dit jaar ook maar liefst twee acteurs centraal die in hun privélevens ruim dertig jaar met elkaar getrouwd waren en samen zes films maakten. Simone Signoret en Yves Montand zijn het onderwerp van een retrospectief dat officieel als Zomerprogramma is bestempeld. Casque dOr beleeft daarbij een landelijke rerelease.
Casque dOr, wat letterlijk gouden helm betekent, was een van Signorets lievelingsfilms en betekende bovendien haar grote doorbrak. De klassieker uit 1952 onder regie van Jacques Becker was een periodedrama waarin Signoret de goedgebekte en trotse prostituee Marie speelt die als een blok voor de enigszins ingetogen timmerman Georges Manda valt. Hun eerste ontmoeting is er een uit een boeketreeksromannetje. Als Marie na een vermakelijk boottochtje samen met haar criminele vriendje Roland en haar vriendinnen naar een feestje gaat kijkt ze Georges zwoel in de ogen. Als ze hem even later weet op te sporen worden de twee verliefd. Georges pleegt een crime passionnel om bij zijn Marie te zijn, maar de twee moeten vluchten om hun liefde een kans te geven.