Filmtotaal Recensie
Regie: Stephen Frears | Cast: Michelle Pfeiffer (Lea de Lonval), Rupert Friend (Chéri), Kathy Bates (Madame Peloux), Felicity Jones (Edmee), Iben Hjejle (Marie-Laure), e.a. | Speelduur: 93 minuten | Jaar: 2009
La belle époque. Parijs in de late negentiende eeuw als het centrum van het culturele universum, waarin schilderkunst, literatuur en design op schitterende wijze hoogtij vierden. Een tijdperk waarin Baudelaire, Dumas en later Toulouse-Lautrec zich lieten inspireren tot zinnenprikkelende meesterwerken. Een periode van intellectuele bloei, maar ook van welgestelde en invloedrijke courtisanes, om wier gunsten in de hooggeplaatste kringen volop werd gestreden, en in wiens beruchte salons zowel het lichaam als de geest in hogere sferen diende te geraken. In een adaptatie van het gelijknamige boek van de Franse schrijfster Colette neemt Stephen Frears ons mee naar de uitlopers van die vervelende periode, waarin de maatschappelijke betekenis van de courtisanes, net als het tijdperk zelf, op zijn retour bleek te zijn.
Het is begin twintigste eeuw. De zichtbaar middelbare leeftijd passerende courtisanes vermaken zich met thee, drank en roddels, zo nu en dan op zoek naar een nieuwe aanbidder of weldoener om de huishoudkas of simpelweg de oude dag ietwat te ondersteunen. Lea de Lonval een oogstrelende rol van de vijftig gepasseerde en nog altijd prachtige Michelle Pfeiffer vermaakt zich met de jonge, zich onnoemelijk vervelende Chéri, de zoon van vriendin en rivale Madam Peloux. Er bloeit een hartstochtelijke relatie tussen de twee geliefden op en ze brengen vervolgens jaren door, zich vleiend met elkaars gezelschap. Uiteraard is dit verbond gedoemd te mislukken, ingegeven door het moment waarop Madam Peloux haar zoon besluit uit te huwelijken aan de maagdelijk jonge Edmee, de dochter van een andere bevriende en zeer welgestelde courtisane Marie-Laure.