Estômago

Estômago (2007)

8,0 details

  • 113 Min
  • Drama
  • Brazilië
  • Italië
113 Min Brazilië

Liefde gaat door de maag en dat is het geluk van de klaploper Raimundo Nonato, zonder geld met de bus in een stadje aangekomen, die over onvermoed kooktalent blijkt te beschikken en daarmee de prostituee Iria weet te verleiden. Hij begint in een snackbar om vervolgens door de eigenaar van een Italiaans restaurant in dienst te worden genomen, die hem met veel retoriek de kneepjes van het vak leert. Nonato, antiheld op alle overige terreinen van het leven, excelleert met gerechten die hij met de simpelste ingrediënten op tafel weet te toveren. Iria, die verschrikkelijk veel van eten houdt, beloont hem rijkelijk in natura.Dan trakteert regisseur Marcos Jorge zijn publiek op een eerste flash-forward en blijkt Nonato inmiddels in de gevangenis te zitten, waar hij, conform de daar heersende pikorde, de meest belabberde plek in een met velen gedeelde cel heeft. Totdat ook daar zijn culinaire vermogens worden ontdekt en hij binnen de vier muren van de cel aardig opklimt op de sociale ladder..

Regie
Marcos Jorge
Cast
João Miguel, Paulo Miklos, Jean Pierre Noher, Babu Santana, Fabiula Nascimento, Carlo Briani, Zeca Cenovicz, Andrea Fumagalli, Betina Belli, Luiz Brambila, Ed Canedo, Adriano Carvalhaes, Altamar Cezar, Syd Correa, Rodrigo Ferrarini, Lilian Marchiori, Pedro Moreira, Helder Silva, Marcel Szymanski, Tino Viana, Marco Zenni.
Release
26.09.2007

Filmtotaal Recensie

Regie: Marcos Jorge | Cast: João Miguel (Nonato), Fabiula Nascimento (Íria), Babu Santana (Bujiú) | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2007

Voedsel is een primaire levensbehoefte. Daarnaast kan het een bron zijn van voldoening, van genot. Het kan een bron zijn van troost of een uitweg voor frustratie. Het kan ook een rol spelen bij erotiek of een gevoel van geborgenheid teweegbrengen. Al deze functies zijn al eens in films geïllustreerd. Estômago (“maag”) belicht weer een ander aspect: de film gaat over voedsel - en koken - als machtsmiddel. Voedsel kan namelijk ook gebruikt worden om te verleiden, te manipuleren. Het kan een belangrijke inzet zijn bij onderhandelingen. Je kunt er tegenstanders mee imponeren, mee intimideren…en zelfs nog erger.

In de film ontmoeten we Nonato die een gepassioneerde speech geeft over gorgonzola. We volgen deze Nonato in twee parallel lopende verhaallijnen waartussen voortdurend heen en weer wordt geschakeld. In de ene komt Nonato aan in een grote stad waar hij een baantje bij een snackbar vindt. Omdat zijn gefrituurde deegballetjes zo ontzettend lekker zijn, trekt hij niet alleen de aandacht van een chef-kok, maar ook van het hongerige hoertje Íria die het geen probleem vindt lekker eten als betaling te krijgen. In het andere verhaal zien we Nonato aankomen in de gevangenis en dankzij zijn kookkunsten treetje voor treetje opklimmen in de strenge hiërarchie binnen zijn cel die hij met een stuk of acht andere gevangenen moet delen. Lang blijft onduidelijk welk deel zich eerder en welk deel zich later afspeelt en ook waardoor Nonato in de gevangenis is beland. Het eerste wordt al vrij snel duidelijk, maar de hele film werkt naar de grote onthulling van het antwoord op de tweede vraag toe, en het zorgt voor een gruwelijk fantastische en volledig tevredenstellende conclusie.

videotrailers & clips