Import/Export

Import/Export (2007)

7,2 details

  • 135 Min
  • Drama
  • Oostenrijk
135 Min Oostenrijk

Wat doet een jongeman die plotseling wordt ontslagen? Hoe kan een jonge vrouw, zonder opleiding en met kind, zich een betere positie in de wereld verwerven? Deze ogenschijnlijk eenvoudige vragen liggen ten grondslag aan Import Export, waarin de Oekraïense Olga haar heil in Wenen zoekt en Weense Pauli afgekeurde gokkasten naar de Oekraïne rijdt. Olga belandt als schoonmaakster in een verpleegtehuis voor (demente) bejaarden. Pauli bouwt na zijn ontslag als beveiligingsbeambte een nieuw bestaan op. Met zijn stiefvader trekt hij door Oost-Europa en de Oekraïne, waar vooral de stiefvader zich te buiten gaat aan alcohol en ontluisterende seks met goedkope prostituees. Zakelijk succes blijft uit. Pauli en Olga geven echter niet op, hoe hard hun nieuwe bestaan ook is.<br>

Regie
Ulrich Seidl
Cast
Susanne Lothar, Maria Hofstätter, Erich Finsches, Georg Friedrich, Ekateryna Rak, Paul Hofmann, Michael Thomas, Natalija Baranova, Natalja Epureanu, Herbert Fritsch, Petra Morzé, Thomas Nash, Dirk Stermann.
Release
21.05.2007

Filmtotaal Recensie

Regie: Ulrich Seidl | Cast: Paul Hoffman (Pauli), Ekateryna Rak (Olga), Michael Thomas (Michael) | Speelduur: 135 minuten | Jaar: 2007

Er wordt een feestje gevierd in het ziekenhuis. Een tiental hoogbejaarden zit bewegingsloos op stoeltjes, hun gezicht geschminkt en een muts op hun hoofd. Dit is hoe het voorportaal van de dood eruitziet op de geriatrische afdeling van Import/Export. Is het echter schrijnend of grappig? Dat is een vraag die de Oostenrijkse regisseur Ulrich Seidl kennelijk graag stelt, want hij deed dit al eerder in zijn minstens zo shockerende debuut Hundstage uit 2001. Via indringende scènes die het leven in de uithoeken van Europa belichten, beroert Seidls nieuwste film dezelfde thema’s. Dat gaat bepaald niet lichtvoetig: hij provoceert met een ongekende extremiteit in enscenering en scenario. Er kan geen moment genoten worden van deze film, maar dat is ook niet de bedoeling. De film geeft een door en door cynische kijk op de mens. De naargeestige humor die al het leed vergezelt, maakt nog de meeste indruk.

De Oekraïense verpleegster Olga hoopt in Oostenrijk werk te vinden. Ze strandt net over de grens en komt niet verder dan het lokale ziekenhuis. Hier verzorgt ze de stervende patiënten en wordt ze onderdeel van de afdeling. Het contact met haar familie, onder wie haar pasgeboren kind, verwatert sterk. Tegelijkertijd besluit delinquent Pauli, die in Oostenrijk woont, met zijn vader naar Oekraïne te gaan om spelmachines aan de man te brengen. Hun omzwervingen brengen hen in een achterstandswijk waar een commune Roma’s in kleine, smerige appartementen woont. Ook hun tocht eindigt voortijdig en het nut van de reis raakt steeds verder uit zicht.

videotrailers & clips