Filmtotaal Recensie
Regie: Fatih Akin | Cast: Nurgül Yesilçay (Ayten), Baki Davrak (Nejat), Patrycia Ziolkowska (Lotte), Nursel Köse (Yeter), Tuncel Kurtiz (Ali), Hanna Schygulla (Susanne) | Speelduur: 122 minuten | Jaar: 2007
Met "Yeters Tod" en "Lottes Tod" worden de twee grootste verhaallijnen van Auf der Anderen Seite ingeluid. De jonge Turks-Duitse cineast Fatih Akin houdt niet van loze verwachtingen en kondigt meteen aan dat er hoofdpersonages gaan sterven. Het vaak beproefde recept van de mozaïekfilm (Short Cuts, Magnolia, Leef!) biedt weinig nieuws in dit tweede deel van Akins geplande "Liebe, Tod und Teufel"-drieluik over de migrantenbeleving. Voorganger Gegen die Wand was rauw, krachtig en bijzonder intelligent. Auf der Anderen Seite slaat een minder geslaagde weg in, maar ondanks de overdaad aan plotlijnen en toevalligheden slaagt Akin er gedeeltelijk in een geëngageerd verhaal te vertellen.
De bejaarde, in Duitsland woonachtige Turkse migrant Ali krijgt een platonische verstandhouding met de prostituee Yeter, die tegen betaling bij de man komt inwonen. Alis zoon, de academicus Nejat, aanschouwt zijn vaders nieuwe relatie met argwanende ogen, maar krijgt sympathie voor de vrouw als hij ontdekt dat zij in Duitsland geld probeert te verdienen om haar dochters studie in Turkije te kunnen bekostigen. Maar, zoals de woorden aan het begin van de film al verraadden: Yeter gaat dood. Uit plichtsbesef en medemenselijkheid gaat Nejat op zoek naar haar dochter. Dit verhaal is verweven met het lot van de lesbische studente Lotte. Zij komt in contact met Ayten (die de dochter van Yeter blijkt te zijn) en ze krijgen een innige relatie. De politiek geëngageerde Ayten heeft echter problemen met de Turkse overheid en beiden raken betrokken in een gevaarlijk web van misdaad. De ontknoping laat zich raden.