Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus
Een film met een hart dus, die best nog wel eens een paar dagen door je hoofd kan spoken (al is het maar vanwege de scheerscène).

5,9 details

  • 122 Min
  • Biografie
  • Drama
  • Verenigde Staten
122 Min Verenigde Staten

De depressieve huisvrouw Diane Arbus (Nicole Kidman) woont in een luxueus appartement in Park Avenue waar ze haar man assisteert in zijn fotostudio, die reclames maakt voor vrouwenbladen. Tegen de wil van haar man in, besluit Diane op een avond om zelf foto's te gaan nemen. Zo ontmoet ze Lionel (Robert Downey jr.) die lijdt aan bijzondere aandoening waardoor zijn hele lichaam, ook zijn gezicht, behaard is. Lionel introduceert Diane in de subculturen van New York, waar ze in contact komt met dwergen, travestieten en circusartiesten - randfiguren die haar belangrijkste onderwerp zouden worden voor haar foto's. Het huwelijk met haar man houdt niet lang stand, maar ook haar relatie met Lionel stevent af op een traumatisch einde...

Regie
Steven Shainberg
Cast
Jane Alexander, Robert Downey Jr., Nicole Kidman, Harris Yulin, Marceline Hugot, Emily Bergl, Matt Servitto, Christina Rouner, Ty Burrell, Boris McGiver, Emmy Clarke, Lynne Marie Stetson, Genevieve McCarthy, Mary Duffy, Gwendolyn Bucci.
Budget
$ 16.800.000
Opbrengst
$ 2.281.089
Release
30.08.2006

Filmtotaal Recensie

Regie: Steven Shainberg | Cast: Nicole Kidman (Diane Arbus), Robert Downey Jr.(Lionel Sweeney), Ty Burrell (Alan Arbus), Harris Yulin (David Nemerov), Jane Alexander (Gertrude Nemerov) | Speelduur: 122 minuten | Jaar: 2006

De scheidslijn tussen autobiografie en pure fictie in de filmwereld wordt steeds vager. Na 'gebaseerd op' en 'geïnspireerd door' hebben we nu een 'imaginair portret van'. Wat dat precies inhoudt, ontdekken we in Fur. Diane Arbus, die met haar beelden een onuitwisbare indruk achterliet in de wereld van de fotografie, had een zeer interessant leven. Na een dramatische jeugd trouwde ze met een huis- tuin- en keukenfotograaf, die ze samen het haar twee bloedjes van kinderen in de steek liet toen ze besefte dat ze zelf véél beter was in dat werk. Niet bepaald doorsnee dus. Evenmin als haar foto's, waarvan op de bekendste een doodeng blond jongetje obsessief strak in de camera kijkt. De makers kozen ervoor om de film niet zozeer op haar leven te baseren, maar meer op haar sprookjesachtige foto's.

De bovenbuurman in het appartementencomplex waar Diane woont, intrigeert haar al vanaf het moment dat ze hem met een masker voor zijn gezicht de woning ziet betrekken. Geïnspireerd door zijn verschijning pakt ze haar fototoestel, een cadeautje van manlief dat al jaren in de kast ligt te verstoffen. Bovenbuurman Lionel blijkt slachtoffer van een uitzonderlijke ziekte: zijn hele lijf is bedekt met een dikke laag beerachtig haar waar niet tegenop te scheren valt (detail: Arbus' echte vader leed ook aan deze ziekte, zij het minder ernstig). Diane weet er doorheen te kijken en er ontwikkelt zich een innige vriendschap tussen de twee 'freaks'. Als ze steeds meer tijd doorbrengt in het gezelschap van Lionel en zijn circusachtige vrienden (denk: vrouw met de baard en meer van dat al) begint ze haar gezinsleven te verwaarlozen. En dat valt niet goed bij echtgenoot Allan.