Filmtotaal Recensie
Regie: Serik Aprimov | Cast: Alibek Zhuasbaev (Erken), Dogdurbek Kidiraliev (De Jager), Gulnazid Omarova (Moeder), e.a. | Speelduur: 93 min.
De meeste filmkijkers hebben wel eens iets gezien van regisseurs uit de Franse, Poolse, Engelse of Tsjechische New Wave, of ze zich er nou bewust van zijn of niet. One Flew over the Cuckoos Nest bijvoorbeeld, van Tsjechische New Waver Milos Forman, of Midnight Cowboy van Britse New Waver John Schlesinger. Een wat recentere golf nieuwe cinema komt uit Kazachstan, en echt veel grote namen heeft het voorlopig nog niet opgeleverd. De grootste naam van deze kleine golf is in ieder geval Serik Aprimov, die in 2000 nog Filmmaker in Focus was op het Filmfestival Rotterdam.
Zijn nieuwste film is Anshi, wat letterlijk jager betekent. De jager in kwestie komt op een dag voor seks en anderssoortige levensbehoeften naar een Aul; een hoopje huizen in de Kazachse bergen dat nog te klein is om de naam van dorp te mogen dragen. Aprimov komt zelf ook uit een Aul en het siert hem dat Anshi geen zeikerige verheerlijking is van deze Kazachse variatie op Drenthe. Het is er nogal een trieste boel; oude mannen brengen hun dag door op een miezerig bankje, oude vrouwtjes zitten op het miezerige bankje aan de overkant en de kinderen zitten op de grond, want de bankjes zijn op. Temidden van al deze treurigheid woont ook Erken: de Mowgli van het dorp. Op jonge leeftijd werd hij in de bergen gevonden en als hij tijdens het bezoek van de jager wat rottigheid uithaalt neemt deze hem mee terug de wildernis in. Zo begint deze roadmovie te paard. De jager leert Erkan de gebruiken van het jager-zijn en hij wordt langzaam volwassen.