Filmtotaal Recensie
Regie: Michelangelo Antonioni | Cast: Marcello Mastroianni (Giovanni Pontano), Jeanne Moreau (Lidia Pontano), Monica Vitti (Valentina Gherardini), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Jaar: 1961
Begin jaren zestig maakte de Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni furore in de internationale filmwereld met L'Avventura, La Notte en L'Eclisse, zijn drieluik over vervreemding, verveling, eenzaamheid en het onvermogen te communiceren. Antonioni presenteerde volgens velen een geheel nieuwe manier van verhalen vertellen. Hij intrigeerde de toeschouwer met zijn koude, intellectuele benadering van de thematiek, die duidelijk voelbaar werd voor de kijker. Vorig jaar zomer deed een retrospectief van Antonioni de ronde in diverse Nederlandse filmhuizen, nu brengt Contact Film La Notte nog eens apart uit.
La Notte was in 1961 de eerste film die Antonioni pas echt wereldwijde erkenning voor zijn unieke stijl opleverde. L'Avventura wekte in eerste instantie vooral woede en verwarring op, en pas bij de tweede film die Antonioni op deze manier maakte kreeg men door wat hij probeerde te bewerkstelligen. Desalniettemin levert een terugblik vijftig jaar later toch de conclusie op dat deze middelste film van de zogenaamde trilogie van Antonioni veruit de minste is. Alle drie de films zijn intellectuele exercities waarin personages leeg voor zich uit staren, langs elkaar heen praten en als zombies door het leven gaan, maar L'Avventura heeft tenminste nog de frisheid van vernieuwing en L'Eclisse komt zowaar zo nu en dan tot leven.