Clean

Clean (2004)

When you don't have a choice, you change.

6,6 details

  • 111 Min
  • Drama
  • Muziek
  • Canada
  • Frankrijk
  • Verenigd Koninkrijk
111 Min Canada

Een vrouw moet haar leven wederopbouwen vanuit de ruïnes van een rock-and-roll verleden om haar zoon terug te zien.

Regie
Olivier Assayas
Cast
Nick Nolte, Maggie Cheung, Jeanne Balibar, Don McKellar, Shaun Austin-Olsen, Béatrice Dalle, Martha Henry, James Johnston, James Dennis, Rémi Martin, Laetitia Spigarelli, Arnaud Churin, Man Kit Cheung, Kurtys Kidd, Jodi Crawford.
Release
01.09.2004

Filmtotaal Recensie

Regie: Olivier Assayas | Cast: Maggie Cheung (Emily Wang), Nick Nolte (Albrecht Hauser), Martha Henry (Rosemary Hauser), Beatrice Dalle (Elena) e.a. | Duur: 110 min.

Het filmfestival van Cannes heeft een reputatie als het gaat om het aanwijzen van de Palm d’Or winnaars. Trage, complexe karakterstudies krijgen er de voorkeur boven het snel gemonteerde massavoer. Als je het nog cynischer wilt stellen zou je zelfs kunnen beweren dat de prestigieuze prijzen vooral toebedeeld worden aan de meest publieksonvriendelijke films van dat moment. Een Shrek of een Sin City zul je er niet snel mee zien weglopen. Cannes is ook het enige festival dat op een of andere wijze met zulke pretenties makkelijk wegkomt; misschien omdat daar een parade aan zelfverheerlijkende Hollywoodsterren tegenover staat. Uit het rijtje ‘meest onbegrijpelijke Palm-winnaars van de afgelopen tien jaar’ staat Maggie Cheung voor haar rol in de draak Clean met stip op nummer een. Voorzitter Quentin Tarantino vond haar vorig jaar toch echt de beste actrice, of zou dat stiekem te maken hebben met zijn liefde voor de Chinese knokfilms waar Cheung regelmatig in opdook? Waarom werd daar niet over gerept, in plaats van de keuze voor Fahrenheit 9/11 als beste film? Tja, op Cannes kom je daar mee weg.

De drugs die de heroïneverslaafde Emily Wang in de eerste scène uit Clean voor haar vriendje koopt blijkt al snel tot de grote ommekeer in haar leven te leiden. De fatale dosis brengt haar in een benarde situatie, die haar dwingt afstand te doen van haar ruige leventje. De dood van popidool Lee Hauser zorgt dat de toch altijd al scheve ogen uit haar directe omgeving nog vijandiger worden dan ze al waren. Vrienden die Hauser zagen als een groot muzikant beschouwen Wang als de grote boosdoener. De film wil vooral laten zien hoe ze na een korte gevangenisstraf de lange weg volgt naar zelfrespect. Verguisd door iedereen uit haar vorige leven besluit ze in Frankijk weer een enigszins fatsoenlijk bestaan op te bouwen. Het gevecht om de voogdijschap van haar zoontje Jay speelt daarbij een belangrijke rol. Hij woonde tijdens haar celstraf bij Wang’s schoonouders, die nu onder ogen zien dat contact met de inmiddels afgekickte Emily in het belang van hun kleinkind noodzakelijk is. Nick Nolte valt als schoonvader Albrecht Hauser daarbij vooral op, omdat hij in tegenstelling tot zijn vorige rollen inziet dat hij niet elke zin brullend hoeft voor te dragen.