Eind november deed Netflix iets unieks: de streamingdienst bracht Glass Onion voor één week in de bioscopen uit. Een gouden zet, want de whodunitfilm bracht 15 miljoen dollar in het laatje terwijl men nauwelijks geld kwijt was om hem te promoten.
Hoop geregel
Regisseur Johnson had graag gewild dat zijn film nóg langer in de bioscoop te zien was geweest. "Dat had ik echt fantastisch gevonden", vertelt hij in een nieuw interview met The Atlantic.
"Tegelijk waardeer ik de inspanningen van Netflix en de bioscoopketens om dit überhaupt mogelijk te maken", vervolgt hij.
Netflix staat ietwat op gespannen voet met de bioscoopketens, omdat dat deze partijen grote concurrenten van elkaar zijn. Voor de bioscooprelease van Glass Onion moest dan ook een speciale deal worden gesloten.
Minder strakke scheiding
Johnson hoopt dat zijn film het bewijs is dat streamingdiensten als Netflix prima vaker zouden kunnen samenwerken met de bioscopen. Inmiddels is Glass Onion immers ook een groot succes op het platform.
"Ik hoop dat de film financieel kan bewijzen dat bioscopen en streamingdiensten elkaar prima kunnen aanvullen", concludeert hij.
Toch lijkt Netflix dit voorlopig niet van plan. "Onze focus blijft op streaming", zei de CEO van de streamingreus stellig in reactie op de bioscoopomzet van het Knives Out-vervolg.