Superfans Ana de Armas winnen belangrijke slag in rechtszaak om 'misleidende trailers'

Superfans Ana de Armas winnen belangrijke slag in rechtszaak om 'misleidende trailers'

Filmstudio's zullen voortaan wel beter opletten bij het promoten van hun films.

Hollywoodstudio's kunnen berecht worden wanneer zij misleidende trailers inzetten ter promotie van een film. Dat heeft een rechter in Amerika bepaald in een zaak die is aangespannen door twee fans van actrice Ana de Armas tegen Universal Pictures.

De zaak draait allemaal om de film Yesterday uit 2019, waarin iedereen plotseling de liedjes van de Beatles is vergeten. In de trailer werd Blonde-actrice de Armas meermaals getoond.



De actrice was echter nergens in de daadwerkelijke film te bekennen. De Armas had oorspronkelijk een rol als potentieel liefje van hoofdrolspeler Himesh Patel. De makers besloten haar rol uiteindelijk weg te knippen, zoals wel vaker gebeurt.

Dit tot grote ergernis van twee superfans. Zij hebben Universal aangeklaagd voor 'misleidende' advertenties. De fans claimen de film specifiek te hebben gehuurd na het zien van de trailer voor de Armas.

Commerciële uiting
Universal probeerde de rechtszaak tegen te houden door te beargumenteren dat trailers een "artistiek en expressief werk enkel bedoeld om het thema van de film duidelijk te maken". Volgens de studio moet een trailer niet gezien worden als een commerciële boodschap.

De rechter was het daar niet mee eens. "Een trailer is in zijn kern een advertentie ontworpen om een film te verkopen, door consumenten een voorproefje te geven van het daadwerkelijke product".

Schadevergoeding
Nu de rechtszaak door kan gaan, hopen de fans nu 'zeker 5 miljoen dollar' te vangen als schadevergoeding. Daarmee willen zij niet alleen zichzelf compenseren, maar ook lotgenoten te helpen die zich hebben aangesloten bij de rechtszaak.

NieuwsFilm

meest populair