Bekijk de afbeelding
Eind november bracht Netflix Glass Onion voor één enkele week in de bioscopen uit. De mysteriefilm wist zo'n 15 miljoen dollar op te halen. Een goede prestatie, want de streaminggigant had nauwelijks iets besteed aan marketing.
De CEO van Netflix gaf daarna toe dat men een hoop geld heeft laten liggen door de film niet langer in de bioscopen te laten draaien. Toch was hij duidelijk: de focus blijft op streaming.
Terug in de bioscopen
Toch kan Glass Onion een nóg grotere bioscoophit worden. In principe mogen bioscopen de film namelijk weer vertonen zodra deze op 23 december op Netflix verschijnt.
Johnson weet alleen niet in hoeverre de bioscoopketens daartoe bereid zijn. Netflix is immers een stevige concurrent van de bioscopen, dus over dergelijke releases moet de streamingdienst flink onderhandelen.
"We hebben geen idee welke vorm dat precies aan gaat nemen. Dat hangt helemaal af van de bioscoopketens en dat respecteer ik", zegt hij hierover in een interview met Insider.
Inspanningsbelofte
De regisseur zegt zijn best te zullen doen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen Glass Onion alsnog op het grote scherm kunnen bekijken.
"Ik zie iedere bioscoop die de film wil vertonen als winst", belooft Johnson. "Ik hoop dat meer mensen de kans krijgen om hem op deze manier te bekijken".
Derde film
Johnson baalt dus stiekem wel een beetje dat zijn goed ontvangen film niet direct wat langer in de bioscopen kon blijven. Voor zijn Knives Out 3 gaat hij daarover onderhandelen met Netflix.