Netflix over het advertentie-abonnement dat er snel aankomt

Netflix over het advertentie-abonnement dat er snel aankomt

Netflix verwacht miljoenen nieuwe abonnees.

Netflix ging het de afgelopen maanden niet bepaald voor de wind. De streamingdienst leverde voor het eerst in zijn geschiedenis abonnees in. En merkte dat met de forse klappen die het kreeg op zijn aandelenkoers.

Inmiddels zoekt Netflix naar nieuwe manieren om abonnees aan te trekken. Niet door weer meer te investeren in content, maar vooral door het abonnementsmodel aan te passen. Zo moet Netflix wat goedkoper worden voor mensen die de prijs niet meer op kunnen of willen brengen.

Netflix moet goedkoper worden
Om abonnees terug te winnen, hoopt Netflix mensen te verleiden met een advertentiemodel. Die zijn niet voor iedereen te zien, alleen voor mensen die ervoor kiezen een bedrag van ongeveer 7 dollar per maand te betalen voor hun abonnement. Zij zien dan vermoedelijk alleen voor hun film of serie een advertentie.

Nu blijkt dat Netflix verwacht dat dit een gouden zet is en tientallen miljoenen abonnees trekt. Netflix gokt op zo'n 40 miljoen abonnees die voor de advertenties kiezen.

Duidelijk is dat Netflix-baas Reed Hastings er geen fan van is, maar wel kiest voor keuze voor consumenten, zoals hij dat zelf noemt. "Iedereen die Netflix gevolgd heeft, weet dat ik tegen de complexiteit van advertenties en een groot fan van de simpliciteit van abonnementen ben."

"Hoewel ik daar groot fan van ben, houd ik nog meer van consumentenkeuze. En consumenten die een lagere prijs willen en wel voor advertenties staan, lijkt mij waardevol om te bieden wat ze willen. Het is duidelijk dat het werkt voor Hulu. Disney doet het. HBO doet het. Ik twijfel er niet aan of het werkt."

NieuwsFilm