Dit komt als een shock voor de streamingdienst, want ze waren voor deze periode uitgegaan van een groei van 2,55 miljoen abonnees gedurende. Netflix kan nu strengere regels gaan hanteren om een nog grotere daling van het aantal abonnees te voorkomen - wat het einde kan betekenen voor het simpel delen van je Netflix account.
Koers
Volgens financieel persbureau Bloomberg houdt de streamingdienst bij de huidige periode rekening met een daling van nog eens 2 miljoen abonnees. Hierdoor zou dit het slechtste jaar tot nu toe voor Netflix kunnen worden.
Na de bekendmaking van de afname in het aantal Netflix abonnees, kelderde het aandeel Netflix in de Verenigde Staten in de (na-)beurshandel met 23 procent. Toch blijft Netflix met 221,6 miljoen abonnees voor nu nog de grootste streamingdienst ter wereld.
Daling abonnees
De daling van het aantal Netflix abonnees kan verklaard worden doordat de concurrentie voor streamingdiensten, blijft groeien. Met de komst, en groei, van streamingdiensten als Disney+, Amazon Prime Video en HBO Max, krijgt Netflix te maken met meer hevige concurrentie.
De prijzen van een Netflix abonnement gingen de afgelopen periode vooral in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten omhoog, waardoor mogelijk ook abonnees zijn weggegaan. Volgens Netflix waren de prijsstijgingen nodig om de eigen producties te kunnen financieren.
Pandemie en oorlog
De streamingdienst ziet nu ook meer mensen hun Netflix abonnement opzeggen, omdat in veel landen geen corona maatregelen of beperkingen meer gelden. Om deze reden zijn mensen minder thuis, en zeggen ze hun abonnement op.
Daarnaast ziet Netflix dat steeds meer klanten hun account delen met anderen. Het verlies komt ook doordat de activiteiten in Rusland zijn stopgezet, want daar had de streamingdienst ruim 700.000 abonnees.
Concurrentie
Netflix begon in 2007 met zijn streamingdienst en had toen bijna geen concurrentie. Het is nu vijftien jaar later, en de consumenten hebben veel meer opties om uit te kiezen.
Bij de keuzes gaat niet het alleen over andere streamingdiensten als HBO Max en Disney+. Netflix concurreert ook met andere vormen van digitale vermaak, zoals de social media platformen Instagram, TikTok en Youtube.
Gevolgen
Netflix zal nu willen ingrijpen voordat de streamingdienst een nog grotere daling van abonnees meemaakt. De focus lijkt te liggen op twee grote veranderingen.
Netflix lijkt het delen van abonnementen, met mensen die niet betalen voor de dienst, te willen aanpakken. Daarnaast is Netflix aan het overwegen om een goedkoper abonnement met advertenties aan te bieden.
Accounts delen
Niet iedereen die gebruik maakt van Netflix, betaalt daar zelf voor. Volgens de streamingdienst missen ze momenteel 100 miljoen huishoudens als klant, doordat het delen van accounts op Netflix (te) makkelijk is.
Als dit daadwerkelijk het geval is, dan zou het gaan om bijna de helft van het totale aantal abonnees dat Netflix nu heeft. Netflix wil dit aanpakken door te experimenteren met een aanbod waarbij je, tegen een meerprijs, een extra huishouden kunt toevoegen aan je abonnement.
Advertenties
Netflix was jarenlang tegen het toevoegen van advertenties op de streamingdienst, maar dit kan ook gaan veranderen. De streamingdienst wil duidelijk de optie onderzoeken om een goedkoper abonnement aan te bieden, waarbij tussendoor reclames worden getoond.
In Nederland zal dit abonnement dan hoogstwaarschijnlijk goedkoper worden dan 8 euro per maand. Toch blijft het opmerkelijk dat Netflix deze weg in wil slaan, omdat ze altijd fel tegenstander van reclames op de streamingdienst zijn geweest.
De toekomst
Wat de precieze gevolgen voor Netflix abonnees in Nederland zullen zijn, is nog onduidelijk. Het is echter vrij zeker dat de streamingdienst op korte termijn strenger zal omgaan met het delen van wachtwoorden en abonnementen.
Nederlandse (en internationale) abonnees hoeven echter niet bang te zijn dan ze ook te maken gaan krijgen met reclames. De uitspraken van topman van Netflix, Reed Hasting, lijken er op te wijzen dat de maatregel bedoeld is om (nieuwe) doelgroepen aan te spreken die anders niet een Netflix abonnement zouden nemen.