Oef: Netflix verliest terrein in de streamingoorlog

Oef: Netflix verliest terrein in de streamingoorlog

Voor het eerst in tien jaar verliest men abonnees.

Voor het eerst in tien jaar tijd meldt Netflix dat het abonnees heeft verloren. In de wereld van streaming verandert alles momenteel in rap tempo.

Sinds 2007 is Netflix als streamingdienst actief en de grootste. Maar er is in toenemende mate druk. Waar Netflix ooit comfortabel content in kon kopen bij bedrijven als Warner Bros., 20th Century Fox en Disney, is dat nu niet meer zo. De licenties zijn vervallen en we hebben ook streamingdiensten als HBO Max en Disney+, die iets belangrijks hebben dat Netflix niet heeft, namelijk gevestigde franchises.

Abonnees kwijt
Netflix probeert naarstig ook franchises te bouwen. Maar Star Wars, DC Films en Marvel Cinematic Universe laten zich niet zomaar kopiëren.

Dat blijkt vandaag wel, want voor het eerst meldt Netflix dat het abonnees heeft ingeleverd. Netflix meldde in zijn kwartaalrapportage dat er 200.000 abonnees verdwenen in het eerste kwartaal van 2022. Daarmee daalde het aantal abonnees van 221,84 miljoen naar 221,64 miljoen.

Dit komt volgens Netflix deels doordat de streamingdienst in Rusland stopte (als maatregel na de invasie in Oekraïne). Anders had Netflix 500.000 abonnees erbij gekregen, schat het zelf in.

Overigens is dit nog altijd lager dan verwacht, want Netflix had 2,5 miljoen abonnees verwacht toe te kunnen voegen. Verder meldt het bedrijf komend kwartaal ten minste 2 miljoen mensen te gaan verliezen. Daardoor daalden de aandelen tientallen procenten in waarde.

NieuwsFilm

meest populair