2020 was een zwaar jaar voor Warner Bros., dat net HBO Max had gelanceerd als concurrent voor Disney+, Netflix en Prime Video. De corona-pandemie maakte dat veel nieuwe series die van start hadden moeten gaan op de streamingdienst, niet klaar waren en daardoor viel het aanbod wat tegen. Warner Bros. koos toen voor een fel bekritiseerde, heel andere aanpak, en lanceerde al zijn films van 2021 ook meteen op de streamingdienst.
HBO Max-abonnees
Het besluit om films direct op HBO Max uit te brengen was er een dat Warner Bros. op felle kritiek van onder meer Christopher Nolan kwam te staan. Maar het deed ook wat men wilde, want de release van Wonder Woman 1984 leverde HBO Max 41 miljoen nieuwe abonnees op.
The Wrap meldt nu dat de helft van die abonnees binnen zes maanden al hun abonnement had opgezegd. 31 procent van de mensen vertrok na één maand, de rest sijpelde dus later weg.
Zoiets soortgelijks gebeurde ook op Disney+ met de release van Hamilton en bij Apple TV+ met Greyhound. Daarmee lijkt het erop dat de streamingdiensten het er allemaal moeilijk mee hebben om nieuwe abonnees vast te houden.
Interessant is trouwens dat de terugval na zes maanden ruwweg tegelijk plaatsvond met de heropening van de bioscopen in de Verenigde Staten. De kans is vrij groot dat dit ook een rol heeft gehad in het vertrekken van de nieuwe abonnees.