Zo zegt Villeneuve het volgende over zijn film: ''Ik vertelde mijn production designer, Patrice Vermette, en zijn team, dat ik niet wilde dat Dune beïnvloed werd door andere bestaande scifi. Ik vroeg ze daarom het internet zo veel mogelijk te mijden, maar zelf met ideeën te komen, te mediteren en te dromen. Ik wilde dat de film aan onze eigen verbeelding ontsproot''.
Inspiratie
Toch heeft Villeneuve zich laten inspireren, maar voornamelijk door de natuur: ''Toen ik de eerste Star Wars film in 1977 zag, waren mijn favoriete scenes die het natuurlijkst aanvoelden. Denk maar terug aan de scene met R2-D2 en C-3PO in de woestijn''.
''Ik probeerde Dune als het ware als een documentaire te zien. De fascinatie voor de natuur heb ik aan mijn grootmoeder te danken. Zij leerde me er heel veel over en dankzij haar pure en spirituele relatie met de natuur ben ik zo betoverd door alles om me heen''.
Wormen
Mede hierdoor hield Villeneuve zich lang bezig met het perfecte ontwerp voor de zandwormen, waar hij met zijn team maar liefst een jaar aan gewerkt heeft: ''We wilden de wormen zo echt, logisch en realistisch mogelijk maken''.
''''.
De regisseur wil dan ook dat de zandwormen het gevoel oproepen dat je naast een groot beest staat: ''Je moet het idee krijgen dat het intelligente wezens zijn die je niet kan begrijpen. Ze moeten er ook als goden uitzien en een soort heiligheid uitstralen. Je moet er van onder de indruk zijn''.
Andere films
De regisseur heeft ook sommige dingetjes 'afgekeken' van zijn eigen films. Zo noemt hij Incendies, Arrival en Blade Runner 2049: ''Dune is uiteindelijk een opeenstapeling geworden van al mijn kennis en ervaringen. Het is eigenlijk een soort selfie en veruit mijn persoonlijkste film''.