De streamingdienst telt het namelijk al mee als een view, als iemand gedurende twee minuten naar een titel gekeken heeft. Dat lijkt een wat lage standaard, maar als je weet waarom Netflix dit meet en hoe men tot die keuze gekomen is, dan begrijp je het beter en zie je vermoedelijk waarde in de metingen.
Twee minuten
Na decennia waarin alleen maar gekeken werd naar de box office van een film, ging er iets heel anders gelden in tijden van streaming. Dat komt vooral omdat streamingdiensten niet zozeer direct bezig zijn met geld, maar juist met de aandacht die ze trekken van hun abonnees. Dat brengt natuurlijk wel weer het nodige geld in het laatje.
Waar sommige mensen denken dat Netflix al bij twee minuten iemand meetelt als kijker, zodat de kijkcijfers dan opgeblazen kunnen worden, is er iets anders aan de hand.
Netflix meet namelijk niet zozeer de kijkcijfers, maar meer de intentionaliteit van de kijker. Als je binnen twee minuten al stopt met kijken van een film, dan doe je dat vermoedelijk niet vanwege de kwaliteit van een film, maar omdat je 'm toch al niet wilde zien. Daarmee meet Netflix dus iets anders dan simpelweg de kijkcijfers.
De streamingdienst brengt in kaart of iemand bewust naar een titel kijkt of niet. Een combinatie van de synopsis, art, titel, betrokken talent en marketing brengt een kijker naar een film. De meting heeft waarde, want het laat zien of de kijker ook iets gekregen heeft wat hij of zij dacht te zullen krijgen bij het afstemmen op een film.