De coronapandemie was een forse klap voor de bioscoopsector. Maar voor streamingdiensten was het dat allerminst. Netflix, Disney+, HBO Max en Amazon Prime Video vonden allemaal extra abonnees. Vooral tijdens het begin van de pandemie trok Netflix veel extra abonnees.
Abonnees inleveren
Hoewel Netflix nog altijd 209 miljoen betalende abonnees heeft, verloor het er toch wat in de Verenigde Staten en in Canada. Het gaat om 0,43 miljoen abonnees - niet eens zo heel veel, maar het is toch een opvallend verlies gezien de vrijwel constante groei van de streamingdienst, ook in de Verenigde Staten.
Netflix zegt zelf het volgende: "We hebben het kwartaal met 209 miljoen betalende abonnees afgerond, iets meer dan voorspeld. COVID heeft wat klonterigheid veroorzaakt in onze groei (meer groei in 2020, minder snelle groei dit jaar), en dat merken we nu."
En hoewel Netflix een half miljoen abonnees inleverde in de Verenigde Staten, bleken andere markten goed voor winst. Uiteindelijk kwam Netflix uit op 1,54 miljoen nieuwe abonnees wereldwijd. Dat is dan weer meer dan het zelf voorspeld had voor dit kwartaal.
De verwachting van de streamingdienst is komend jaar 3,5 miljoen nieuwe abonnees toe te zullen voegen.