Bekijk de afbeelding
Birds of Prey, de dit jaar verschenen DC-film met Margot Robbie in de hoofdrol als de knettergekke Harley Quinn, was geen daverend succes aan de box office, maar desondanks waren de reacties redelijk positief.
De response was in ieder geval beter dan bij Justice League (2017) en Suicide Squad (2016); twee films waar recent veel om te doen is. Regisseur Zack Snyder mag immers een eigen versie van zijn ensemblefilm maken voor HBO Max en David Ayer lijkt daar ook subtiel campagne voor te voeren.
Studiobemoeienis
Ayer heeft de afgelopen weken meermaals zijn ergernis geuit over zijn samenwerking met Warner Bros., de studio die de DC-films produceert. Zo heeft hij van de studiobazen het nodige moeten aanpassen aan zijn film.
Gisteren tweette hij over een scène die hij van de studio heeft moeten aanpassen waarin Jared Leto's Joker Harley Quinn mishandelt. Volgens Ayer had die scène eerst een veel 'duisterdere toon'; een sfeer waar Warner Bros. moeite mee had. Daarop kreeg hij de opdracht de scène opnieuw op te nemen.
Regisseuse klapt uit de school
De filmmaker kreeg veel reacties op die tweet. Eén reactie valt echter het meest op en dat is die van Cathy Yan, de regisseuse van Birds of Prey. Zij schrijft: "Ik vind dit zo erg voor je, David. Ik ken de pijn".
I'm so sorry this happened to you, David. I know the pain. https://t.co/UOQdHcOmeN
-- Cathy Yan (@CathyYan) May 31, 2020
Met die opmerking lijkt Yan voor het eerst een boekje open te doen over haar eigen ervaringen met Warner Bros. Is de jonge Dead Pigs-regisseuse, die met Birds of Prey haar eerste grote film opleverde, ook het slachtoffer van studiobemoeienis? Fans nemen aan van wel, zo blijkt uit de reacties onder haar tweet.
Tot nu toe waren daar geen serieuze geluiden over naar buiten gekomen.
Het is overigens gebruikelijk dat een studio als (mede)financier het een en ander te zeggen heeft over het eindproduct van een film, maar ook Yan lijkt het gevoel te hebben te weinig controle te hebben gehad over de versie van Birds of Prey die uiteindelijk in de bioscopen te zien was.
Wilden de studiobonzen per sé de touwtjes in handen houden? Of botste Yan met Robbie, die ook een behoorlijke vinger in de pap had, omdat ze ook betrokken was als producent? Wordt ongetwijfeld vervolgd...